Finlands Dövas Förbund samlar inte in pengar på gatan

Varje år dyker det i gatubilden upp personer som påstår sig samla in pengar för döva, eller ger sig ut för att själva vara döva. Finlands Dövas Förbund har ingenting med den verksamheten att göra.

På den senaste tiden har igen många människor kontaktat dövförbundet om penninginsamlingar på olika offentliga platser, t.ex. i köpcentrum och på stormarknadernas parkeringsplatser.

Insamlarna låtsas vara döva och samla in pengar för döva, till exempel till ett allaktivitetshus. Ibland går de också från dörr till dörr.

Finlands Dövas Förbund framhåller att förbundet inte samlar in pengar på detta sätt och hoppas att den som ser sådan här verksamhet anmäler det till polisen.

Tyvärr är tiggeri och annan bedräglig verksamhet med hänvisning till dövhet ett välbekant fenomen sedan många år. Ibland finns det i samband med gatuinsamlingarna tecken på organiserad utländsk verksamhet, och ofta är insamlarna inte heller döva trots att de påstår det. Dövförbundet befarar att någon ändå kan tro att det är fråga om förbundets officiella medelanskaffning.

Om du misstänker att det är något skumt med en penninginsamling kan du be insamlaren visa upp sitt tillstånd. Penninginsamlingar i Finland kräver tillstånd av polismyndigheten och är strikt reglerade.

Finlands Dövas Förbund har tillstånd av myndigheterna för sin medelanskaffning och samlar inte in pengar på gatan.