Finlands Dövas Förbunds EU-valteser 2024

EU och dess medlemsstater har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och förbundit sig att följa den. Skillnader i lagstiftningen och gränserna mellan länderna skapar dock hinder i vardagen för människornas jämlika delaktighet och för det faktiska genomförandet av rättigheterna för personer med funktionsnedsättning.

Ladda ned valteserna här (PDF)

Europaparlamentet bör värna om teckenspråkiga personers jämlikhet genom följande åtgärder:

Rätten att använda teckenspråk

EU måste lyfta fram de mänskliga rättigheterna, sprida information och påverka attityderna så att teckenspråkiga kan leva som jämlika européer. EU måste stödja sina medlemsstater i arbetet med att genomföra och skydda de mänskliga rättigheterna och rättsstatsprincipen.

Rätten att använda sitt eget språk är en viktig mänsklig rättighet. För döva innebär detta att användningen teckenspråket främjas och att teckenspråkiga får egenspråkig information.

Be och få hjälp på teckenspråk

EU:s regelverk för säkerhet och räddningsväsendet måste utvecklas så att teckenspråkiga får information i realtid om nödsituationer och farliga situationer samt vid behov också hjälp genom kommunikation på teckenspråk. Det är nödvändigt att värna om delaktigheten för personer med funktionsnedsättning, och handikapporganisationerna ska medverka på alla nivåer inom förhandsplaneringen och beredskapsverksamheten.

Varningsmeddelandena och den allmänna farosignalen ska också ges på annat sätt än enbart som ljudsignal. Kriskommunikation bör också ske på teckenspråk.

Tolkning på teckenspråk över gränserna

Teckenspråkigas rätt till tolkning måste garanteras för permanent bosatta eller studerande i hela EU. För närvarande är det exempelvis nästan omöjligt för en döv person att delta i studerandeutbyte på grund av skillnaderna i lagstiftningen om tolkning i olika länder.

EU:s princip om fri rörlighet måste gälla för alla, även för döva. Därför måste de nationella arrangemangen för tolkning också tillgodose döva studerandes behov.