Längd: 01:19
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk, Finskt teckenspråk
Finlandssvenskar Teaterföreställning

Svenska Teatern: Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium

Den nyskrivna pjäsen Livsfarligt på allvar! är ett samarbete mellan DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola, utbildningsprogrammet i skådespelarkonst (TeaK) och Svenska Teatern. Föreställningen undersöker kreativ tillgänglighet och hur teckenspråk, syntolkning och lättillgänglig kommunikation kan integreras i den konstnärliga helheten.

Föreställningen Livsfarligt på allvar! är livsfarlig. På allvar.

Två syskon har nyligen förlorat sina föräldrar och nu ska testamentet öppnas. Det urartar snabbt i en huvudlös härva av missförstånd och förvirring och innan vi vet ordet av befinner vi oss mitt i ett mordmysterium.

Ja, du läste rätt. Ett mordmysterium.

Klockan tickar, spänningen stiger. Vem är den skyldiga? Vad är egentligen sant? Vems tolkning ska vi tro på? Och vad krävs för att vi ska förstå varandra? Ingenting är vad det verkar vara, och snart – mycket snart – är det för sent att ångra sig…

Kära publik, håll i hatten och kom ihåg att andas, det är ju trots allt bara teater. Men livsfarlig sådan, på allvar!

Den 10 oktober 2024 har föreställningen Livsfarligt på allvar! Ett svårtolkat mordmysterium premiär på Svenska Teaterns AMOS-scen. Spelperioden fortsätter till den 23 november.

Åldersrekommendation: från 12 år.

I föreställningen talas huvudsakligen svenska. I föreställningen används också finlandssvenskt och finskt teckenspråk. Föreställningen har också textning på finska och engelska.

Finlands Dövas Förbund ansvarar inte för eventuella ändringar. Följ med informationen från evenemangets arrangör.