Längd: 01:13
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk
Vuxna Stödd semester

Semester för teckenspråkiga döva vuxna ANNULLERAT: inte tillräckligt med sökande

Rekreation och avkoppling enligt de program som semestercentret erbjuder samt friluftsliv, bastu och kamratstöd.

Målgruppen: Teckenspråkiga döva vuxna.

Solaris-Lomat ry

Föreningen Solaris-Lomat ry ordnar med hjälp av tipsbolaget Veikkaus intäkter stödda semestrar för döva och gravt hörselnedsatta som inte själva har råd att ordna semester.

En semester på fem dygn innefattar inkvartering i dubbelrum, helpension (frukost, lunch och middag) och varierande ledda aktiviteter. Finlands Dövas Förbunds kamrathandledare och teckenspråkstolkar finns på plats under aktiviteterna.

Semestern för vuxna är avsedd för alla vuxna, till exempel personer i arbetsför ålder, arbetslösa, arbetslöshetspensionerade, förtidspensionerade, närståendevårdare, seniorer m.fl.

Semesterfiraren betalar egenandelen och sina resor. Om du behöver en personlig assistent ska du skaffa assistenten själv (assistentens namn och personbeteckning uppges i ansökan), egenandelen för assistenten är lika stor som för semesterfiraren.

Ansökan

I din ansökan ska du uppge att du har en hörselskada och är teckenspråkig. I valet av semesterfirare beaktas också nedsatt rörelseförmåga, sjukdomar samt ekonomiska och sociala orsaker. Man kan beviljas stödd semester högst vartannat år.

Solaris-Lomat väljer semesterfirarna och skickar före semestern ett brev och en faktura per post endast till dem som har beviljats semester.

Fyll i din semesteransökan med omsorg!

Eftersom det är många som ansöker om semestrar kan bara en liten del av dem delta. Semesterbesluten fattar utgående från ansökningarna och därför är det viktigt att du noggrant fyller i alla punkterna i motiveringsdelen. Utan motiveringar kan du inte beviljas semester.

Solaris-Lomat fattar beslut om semesterdeltagarna och endast de som har beviljats semester får en inbjudan och räkning hemskickad cirka en månad före semestern.

Du ansöker om semester genom att fylla i en semesteransökan på ett pappersformulär eller på ett e-formulär via webbplatsen www.solaris-lomat.fi. Pappersansökan ska skickas till adressen:

Solaris-lomat
Köpkroken 1
00700 Helsingfors

Som semesterfirare kan du ansöka om kostnadsersättning via socialväsendet i din hemkommun. Om du har frågor som gäller valet av deltagare, eller vill annullera din semester, ta kontakt per sms på +358 43 824 3095 / Solaris-Lomat. Resebidrag kan du ansöka om antingen hos socialbyrån i din hemkommun eller av dövföreningen, församlingen eller andra organisationer som du är medlem i (t.ex. fackförbund) och ange behov av socialt kamratstöd som grund).

Finlands Dövas Förbunds regionpersonal kan hjälpa dig med att fylla i semesteransökan.

Hur man tar sig till Lehmiranta Resort:
Gatuadress: Lehmirannantie 12, 25170 Salo

Ankomst offentligt
Från Lehmiranta är den närmaste stationsstaden Salo. Passagerare som reser med tåg och buss kommer att uteslutas i Salo.

Tågtidtabeller från VR:s webbplats
Busstidtabeller från matkahuolto webbplats

Du kan till exempel fortsätta till Lehmiranta från stationer med taxi.
Järnvägsstation taxistation: Asemakatu 1
Busstation taxistation: Vilhonkatu 14

Deltagare i semesterveckor eller kurser i full längd (6 eller 5 dagar) har möjlighet till gratis transport från järnvägsstationen eller busstationerna/stationerna i centrala Salo vid ankomst- och avgångsdagar.

Vägbeskrivning:

Från Åbo riktning:
Motorvägen i riktning mot Helsingfors. Efter Isokylätunneln tas motorvägen bort från avfart 15, varefter väg 52 mot Salo tas bort. Vid korsningen av 110 vägar, sväng vänster mot Tammisaari i ca 14 km. Från väg 52 finns en skylt till Lehmiranta resort.

Från huvudstadsregionens riktning:
Motorväg i riktning mot Åbo. Avfart 16 vid avfart 16 vid muurlaglas, till väg 110. Vid infart 52 på väg 52 i Salo fortsätter sträckan 52 ca 13 kilometer åt vänster i riktning mot Ekenäs. Från väg 52 finns en skylt till Lehmiranta resort.

Från manipuleringsriktning:
Från Tammerfors kan du köra till riksväg 9 i åbo riktning. Vid Humppila svänger du in på riksväg 2 i riktning mot Forssa och Helsingfors. Innan Forssa svänger du en stund in på riksväg 10 i riktning mot Åbo, varifrån du skyltar somero (huvudväg 52). Från Somero till Salo fortsätter linje 52 och från Salo till Ekenäs cirka 14 kilometer längre på väg 52. Från väg 52 finns en skylt till Lehmiranta resort.

Från Kemiönsaari och Ekenäs regi:
Från Kemiönsaari kör du till väg 183 och från Ekenäs till väg 52 till Perniö, varifrån du fortsätter på väg 52 mot Salo. Skyltarna på kostranden finns på väg 52 ca 12 kilometer före Salo.

Parkering
Bagage kan lossas från bilen på övre gården nära huvuddörren, men efter vistelse måste bilarna flyttas till P-området på den nedre gården.

Parkering i P-zonen i Lehmiranta är gratis.

Det finns också en laddstation för elbilar på parkeringen. Laddstationen har plats för två bilar och är lämplig för de flesta laddningsbara el- och hybridbilar (typ 2-kontakt).
På den övre gården, bredvid huvuddörren, finns två platser för bilar med inva-märken.

Mera information om evenemanget

Maija Pulkkinen

Kursplanerare
Tar inte emot röstsamtal Tar emot sms Tar emot WhatsApp-meddelanden, videomeddelanden och videosamtal