Längd: 00:44
Ingen textning
Språk: Finskt teckenspråk
Ungdomar Läger

De riksomfattande teckenspråkiga ungdomsdagarna (18-30 år)

Ungdomsdagarna är ett årligt evenemang där unga kan göra sin röst hörd och på ungdomsmötet kan föreningarnas representanter påverka ungdomsarbetet genom att t.ex. föra fram idéer och ställa frågor.

På ungdomsdagarna tillsätts också ungdomsutskottet 2021.

På ungdomsdagarna hör det till saken att ha roligt tillsammans. Här får du ett sällsynt tillfälle att träffa ungdomar från hela Finland och också njuta av den historiska miljön på Sveaborg.

Du kan också själv delta i ungdomsmötet om du är 16-18 år gammal och representerar en ungdomsklubb, dövförening eller elevkår.

”Ensamma är vi små bäckar men tillsammans är vi en ocean.”

Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbete bjuder in alla unga teckenspråkiga, och unga som använder teckenspråk, till de traditionella ungdomsdagarna, som i år hålls på Sveaborg I Helsingfors skärgård. Våra huvudteman är havet samt de mänskliga rättigheterna.

Övernattning

Ungdomsdagarnas deltagare övernattar i sovsalar på Hostel Suomenlinna, som är bokat för oss över veckoslutet. En del av programmet ordnas också här.  Incheckning på fredag från kl. 14 och utcheckning på söndag före kl. 23.
Till hostellet kan man beställa ett måltidspaket som innehåller morgonmål, luncher plus en middag på fredagen.

Övernattning och måltidspaket är gratis för ungdomsklubbarnas och föreningarnas delegater, för andra kostar inkvarteringen  65€/person/2 dygn och måltidspaketet  15€/person. Priset är detsamma även om du övernattar bara en natt.

Lördag:
Dagsprogrammet ordnas på Sveaborgs officersklubb, där kabinettet är öppet. I kabinettet kan du köpa en lätt lunch, t.ex. semlor, kaffebröd, smoothie m.m. Ungdomsarbetet bjuder också alla som deltar i ungdomsmötet på kaffe med bulle.

Kvällsprogram:
Lördagskvällens tema är en maritim lönnkrog. Dra alltså på dig rejäla galoscher eller en sjömansmössa och kliv in i Dagmar-salen på Bastion Bistro!
Kvällsprogrammet kostar 25€ och kräver förhandsanmälan. Priset inkluderar en varm måltid, trevligt havsinspirerat program och tillgång till bastukabinettet.

Kvällen börjar kl. 18:30 och fortsätter ända till blinken kl. 22:30. Efter blinken kan man fortsätta kvällen i hostellets värme.

Söndag:
Dagsprogrammet ordnas på Suomenlinna Hostel. Hostellet bjuder på lunch till dem som övernattar där, andra betalar lunchen själva.

Ungdomsmötet

Ungdomsmötet hålls 17.10.2020 kl. 13.00-15.00 i Sveaborgs officersklubbs festsal. Inbjudan har skickats separat till Finlands Dövas Förbunds medlemsföreningar.

Ungdomsutskottet

Finlands Dövas Förbunds ungdomsutskott består av ordföranden och 6 medlemmar. Utskottet stöder förbundets ungdomssekreterare, som koordinerar ungdomsarbetet.
Ungdomsutskottets ordförande/medlem
– håller aktivt kontakt med förbundets ungdomsarbete och deltar vid behov i ungdomsarbetets läger och andra evenemang för barn och unga
– deltar i ungdomsutskottets möten (ca 4 möten/år) där man kläcker idéer, planerar och lägger fram förslag till olika aktiviteter, t.ex. kurser, och bestämmer vem som ska fungera som arrangör och ledare och vem som vid behov ska representera.

Om du är intresserad av att ställa upp som ordförandekandidat 2021 eller medlemskandidat 2021-2022 ska du anmäla det till ungdomssekreteraren på förhand eller senast på söndagen på ungdomsmötet. Ungdomar i åldern 16-30 kan ställa upp.