Stöd teckenspråkigas servicehandledning

När samhällets tjänster blir mer digitala måste vi se till att döva har tillgång till stöd och rådgivning på teckenspråk. Utan tillgång till handledning på sitt eget språk kan jämlikhet för döva inte uppnås.

DONERA NU

Pirkkos berättelse

Jag är teckenspråkig och döv, och jag blev sjukpensionerad i höstas. Inkomsterna minskade mer än jag väntat mig. Jag blev väldigt oroad över hur jag kommer att klara mig. Jag bestämde mig för att ansöka om bostadsstöd hos FPA första gången i mitt liv.

De skriftliga instruktionerna var invecklade och termerna svåra att förstå. Det var stressande, men jag gjorde mitt bästa. Några veckor senare fick jag beslutet: nekande. Jag förstod inte vad jag gjort fel! Min oro för min ekonomi ökade och jag visste att jag behövde hjälp. Men teckenspråkigt stöd finns inte att få var som helst. Jag visste inget annat råd än att kontakta servicehandledaren vid Finlands Dövas Förbund. 

Det var en stor lättnad att få berätta om min situation på mitt modersmål. Vi gick igenom det nekande beslutet, och servicehandledaren förklarade vilka bilagor och tilläggsutredningar som ännu behövdes. Hon kontrollerade att jag förstod allting och tipsade mig om distansverksamhet för döva seniorer. Vilken bra idé!

Min nya ansökan blev godkänd och det stora bekymret är ur världen. Jag börjar mitt nya livsskede med ny energi och med stöd av andra döva i min ålder.

– Pirkko, pensionär

Det måste gå att få hjälp på teckenspråk


Vem som helst av oss kan behöva hjälp med små eller större utmaningar i vardagen, för att inte tala om nödsituationer. De flesta får hjälp genom att bara fråga – av kundtjänstpersonal, telefonrådgivningen, grannen eller den som sitter bredvid på bussen. För teckenspråkiga döva är det inte lika lätt att be om och få hjälp.

I enkla frågor kan skrivna papperslappar mellan den döva och den hörande ibland fungera, men inte i stora och invecklade ärenden. Det är inte alltid möjligt att få en teckenspråkstolk, och även om det är, har kundtjänst som ges ansikte mot ansikte minskat drastiskt i ämbetsverk och banker. I dag borde man klara av att sköta nästan allting per telefon eller digitalt, vilket försätter döva i en ojämlik ställning.

Teckenspråkig servicehandledning är ett viktigt stöd för döva personer


Dövas teckenspråkiga behov blir ofta utan uppmärksamhet i samhället. Det gör det svårare för döva att delta, påverka och få hjälp. Därför är det särskilt viktigt med Finlands Dövas Förbunds servicehandledning runt om i Finland.

Finlands Dövas Förbunds servicehandledare hjälper på distans, mottagningar och hembesök. De kan ge den döva oumbärlig information på teckenspråk, handledning om tjänster som finns att få, och stöd för användningen av digitala program. Utan en motsvarande tjänst kan döva bli överlämnade åt sig själva, vilket kan ha tråkiga följder – vilket nästan hände i Pirkkos fall.

Hjälpen på teckenspråk öppnar dörrar som i annat fall förblir stängda.

Genom att donera skapar du förutsättningar för detta viktiga arbete – tack!