Stöd teckenspråkiga läger

Lägren är oändligt viktiga för döva barn och unga. De här möjligheterna att tillbringa tid tillsammans är efterlängtade och har en enorm inverkan på det växande barnet.

Teckenpråkiga läger har en viktig uppgift. Stöd oss och hjälp till att förverkliga dem.

DONERA NU

I fjol somras var jag ledare för Finlands Dövas Förbunds lantgårdsläger på Kannisto husdjursgård. Barnen på lägret var ett härligt gäng av både döva och hörande barn till döva föräldrar. Barnen fick sköta kaniner, mjölka getter och borsta ponnyer – och naturligtvis också rida! På dagarna ordnades även annat program,
till exempel flagglek, som alltid är en storfavorit.

Lägren är viktiga för barnen. Under lägerdagarna får de umgås fritt med andra teckenspråkiga barn i samma ålder. Det förstärker deras identitet alldeles klart. Många av barnen går ju i en skola för hörande och har inget stöd från en stark teckenspråkig miljö i vardagen. På lägren tecknar barnen livligt och deras samtal vid matbordet drar alltid ut på tiden. Det är så rörande! Jag ser hur mycket kontakten betyder för dem – de har ju inte sådana möjligheter att umgås på teckenspråk annanstans.

Barnen var också ofta alldeles fastklistrade vid oss döva lägerledare. Vi är helt klart stora rollmodeller för dem! Jag är superstolt över vårt arbete. Jag ser klart att våra läger har en djupare betydelse, och därför är det så väldigt viktigt att ordna dem.

-Iina

Ett dövt barn utsätts för många risker

Det föds döva barn på olika håll i Finland – även på orter där det inte finns andra döva – och de placeras i skolor där det inte finns några andra teckenspråkiga än en tolk. Barn som inte har en teckenspråkig miljö och som inte får kommunicera på sitt eget språk utsätts för många risker, bl.a. isolering och ensamhet. Det kan också lätt leda till att barnens språkliga utveckling hämmas, vilket gör det svårare för dem att klara skolarbetet under hela skoltiden.

Utan kamratstöd kan döva barn drabbas av problem med självkänslan, känslor av mindre värde och emotionell stress. De kan också vara osäkra på sin identitet, vilket kan begränsa deras sociala liv och framtidsutsikter.

Teckenspråkiga lägers terapeutiska effekt

Teckenspråkiga läger hjälper med att undvika dessa risker. På lägren får barnen gemenskap och kamratstöd som hjälper dem att känna tillhörighet, utveckla sitt språk och sina sociala färdigheter och bygga upp en positiv, stark självbild.

Finlands Dövas Förbunds läger för barn och unga ordnas helt och hållet med donationsmedel. Din gåva stödjer barnens omedelbara välbefinnande under lägret, men är också en långsiktig satsning på deras sociala och emotionella utveckling. Det påverkar deras liv positivt som helhet.

Lägren har omätbar betydelse för barnens liv.
Vi behöver ditt stöd — donera