Förverkligas jämställdhet i skolan?

Döva teckenspråkiga elever behöver omfattande stöd och anpassningar i en integrerad inlärningsmiljö. För närvarande finns det stora luckor i tillhandahållandet och leveransen av stöd. För att komma till rätta med situationen krävs att vuxna förespråkar, ger råd och fattar ansvarsfulla beslut.

DONERA NU

Vår Emppu är teckenspråkig och går i sjätte klass. Vi började vara oroliga för Emppus mående när han gick i femman. Han hade tolk endast på några lektioner, och det tog alla hans krafter att försöka hänga med undervisningen på de övriga lektionerna. Emppu var väldigt trött efter skoldagarna hela våren, och när han kom hem ville han inte använda hörhjälpmedel alls. Ibland upptäckte jag att han gråtit om kvällen.

Emppus betyg var på medelnivå, men lärarnas respons var blandad: en sa att det gick väldigt bra, medan en annan sa att han var lat och borde ta initiativ. En tredje tyckte att det var dags för Emppu att lösgöra sig från tolken. Samtidigt använde Emppu och jag en stor del av våra kvällar åt läxor, eftersom stöket i klassen gjorde det omöjligt för Emppu att lära sig allt det nya på lektionerna.

Emppu arbetar hårt för att lära sig, men för att lyckas behöver han stöd som han inte får från skolan. Hur kommer han att klara sig i skolan under de kommande åren? Han funderar dessutom redan på sitt yrkesval. Varför känns det som om ingen i skolan riktigt förstår vad Emppu behöver? Varför är det omöjligt att få rätt typ av stöd?

– Mamma, 36 år

Får våra döva barn det stöd de behöver?

Det är väldigt ansträngande för döva barn att gå i skola bland hörande. Ibland kan de bli så utmattade att de drar sig tillbaka från umgänget. Det kan också leda till att de inte vill delta i fritidsaktiviteterna. De känner sig utomstående bland kamraterna, särskilt om det inte är möjligt att få tag i en tolk.

Det är svårt att få stöd av rätt slag, och ännu svårare kommer det att bli. Genom regeringens nedskärningar krymper resurserna för stöd i nästan alla instanser. Det finns rentav planer på att ändra lagen om funktionshinderservice för att skärpa kriterierna för stöd. De här åtgärderna kan till och med stå i strid med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Aikuinen mies ja nuori poika tekevät high-fiven koripallokentällä

Teckenspråkiga barns rättigheter bör tryggas!

Teckenspråkiga barns rättigheter bör tryggas i lagstiftningen, finansieringen av tjänsterna bör garanteras och teckenspråkiga barns behov bör identifieras bättre inom både social- och hälsovården och undervisningen. Finlands Dövas Förbund utför påverkansarbete hos ministerier och myndigheter för att förbättra situationen. På gräsrotsnivå ger vi personlig rådgivning till familjer, lärare och kommunala beslutsfattare.

Vi vill inte att föräldrar till döva barn måste kämpa ensamma för sina barns rättigheter. Genom att donera gör du det möjligt för dem att få stöd.

Döva barn förtjänar ditt stöd.
Donera