Svenska veckan på finlandssvenskt teckenspråk

Svenskfinlands största kulturevenemang Svenska veckan ordnas den 2-8 november. I år fyller evenemanget 20 år och det serveras program också på och om finlandssvenskt teckenspråk.

Måndag 2.11

Introduktion i finlandssvenskt teckenspråk

På svenska veckans första dag får du veta mera om det finlandssvenska teckenspråket och själv lära dig några tecken via en webbföreläsning med Annika Aalto från Finlands Dövas Förbund. Arrangör Vasa Arbis.
Anmäl dig till föreläsningen senast söndag 1.11 via länken till höger.

Onsdag 4.11

Virtuell teater

På onsdag kan du slå dig ned i en virtuell teatersalong och se skådespelet Prinsessan som inte kunde tala. Föreställningen innehåller finlandssvenskt teckenspråk. SAMS bjuder på pjäsen. Närmare information hittar du via länken till höger.

Fredag 6.11

Modersmålets sång

På fredag 6.11 firas svenska dagen. Kom med och sjung Modersmålets sång klockan 9.00-9.30 på finlandssvenskt teckenspråk via Zoom dagen till ära! Du hittar sången på SignWiki via länken till höger.

Vi ses på Zoom, länken hittar du på höger. Efteråt kan du träffa Finlands Dövas Förbunds språkrådgivare och till exempel ställa frågor om översättningen av sången.

Sagor i Teckenspråkiga biblioteket

På fredag publicerar Teckenspråkiga biblioteket nytt material på finlandssvenskt teckenspråk i form av sagor.

Lördag 7.11

Finlandssvenska teckenspråkiga rf:s program

På lördag kl. 10:00-11:00 blir det lite tricks och ett kort lekprogram med pajasen Pelle på teckenspråk. Tolkning ordnas. Finlandssvenska teckenspråkiga rf ordnar programmet via Zoom så att alla kan delta.  Närmare information  läggs i början av svenska veckan ut på föreningens Facebooksida och webbplats.

Klockan 13:00-15:30 Svenska teckenspråksdagens program

Det kommer att bli en träff i huvudstadsregionen med begränsat antal platser. Programmet  direktsänds via Teckeneko och det ordnas även träff via Zoom. Programmet innehåller kort information från Finlandssvenska teckenspråkiga rf, prisutdelning och trevlig samvaro.
Mer information om plats och eventuella anmälningar kommer vi att lägga till på föreningens Facebooksida och webbplats från måndag 2.11.