Förbundsmötet diskuterade utmaningar för de kommande åren

Förbundsmötet förde en livlig debatt om verksamhetens prioritering. Oro uttrycktes även för effekterna av eventuella kommande nedskärningar. Många kommentarer lyfte fram vikten av att säkra de teckenspråkiga tjänsterna.

Förbundsmötet öppnades av Finlands Dövas Förbunds ordförande Jaana Aaltonen, som konstaterade att hon nu varit ordförande i 10 år. Åren har varit fyllda av både stora framgångar och svåra stunder. Förbundet fyller 120 år nästa år och arbetet för att stärka teckenspråkigas rättigheter fortsätter. Aaltonen förespråkade en stark anda av gemenskap och optimism, vi behöver alla uppmuntran.

Mötesdagen inleddes med ett fint framträdande av en barnkör bestående av barn från förbundets ungdomsverksamhets dagläger. Välkomsttal hölls av Kristiina Hovi, ordförande för dövföreningen i Kuopio, Risto Hoikkanen, verksamhetsledare för Föreningen Finlands Dövblinda, Sari Suokas, verksamhetsledare för Hörselskadade Barns Föräldraförbund och Taru Reinikainen, ordförande för Hörselförbundet. I hälsningsorden betonades vikten av samarbete.

Sammanlagt 34 delegater representerade 26 föreningar vid mötet. Till ordförande för mötet valdes Nina Sivunen.

Årsberättelsen 2023

Förbundets verksamhetsledare Markku Jokinen presenterade i en videosammanfattning verksamheten under år 2023 (länk till videon intill). Mötet godkände enhälligt styrelsens verksamhetsberättelse för 2023. Jokinen presenterade också bokslutet för 2023 och förklarade orsakerna till underskottet. Bland annat ändrades planen att sälja Ljusa huset på grund av en förändring i marknadsläget. Medelsanskaffningens avkastning blev också lägre än förväntat och årets utgifter högre än planerat.

Representanternas frågor lyfte upp en oro för situationen 2024 efter omställningsförhandlingarna, och beslutet togs att ärendet diskuteras i samband med budgeten för 2025. Mötet godkände enhälligt bokslutet och beviljade de redovisningsskyldiga ansvarsfrihet för 2023 års bokföring och förvaltning.

Verksamhetsplan och budget 2025

I den teckenspråkig sammanfattning av verksamhetsplanen för 2025 som uppvisades först betonades speciellt möjliga kommande nedskärningar i bidragen, förbundets 120-årsjubileum och strategiarbetet för 2026-2029.

Representanterna bad om mer information om bland annat nedläggningen av HUS kulturpsykiatriska poliklinik, fortsättningen av tävlingen i kunskaper och färdigheter för döva husmödrar, och förbundets sysselsättningstjänster. Frågor väckte även också ungdomsarbetet, utvecklingssamarbetets fortsättning och resurseringen av det regionala arbetet. En önskan om att tillgängligheten skulle få en mer framträdande roll i all planering framställdes också. Efter en livlig debatt och finjusteringar antog förbundsmötet handlingsplanen.

Efter det diskuterades budgeten för 2025. Markku Jokinen inledde med en översikt över situationen 2024: tack vare omställningsförhandlingarna kunde underskottet minskas betydligt. Det har varit nödvändigt att göra förändringar bland annat språkrådgivningen, regionverksamheten och Dövas Video. Målet för 2025 är en så kallad nollbudget. Jokinen förklarade att budgeten har gjorts enligt den nuvarande bidragsnivån. Besluten om kommande års bidrag fattas i december och januari, därefter revideras budgeten. En del nya bidrag har redan beviljats, mer information om dem kommer under hösten. Efter några klargörande frågor godkände förbundsmötet budgeten.

Framställningar till förbundsmötet

Medlemsföreningarna hade lämnat in sex framställningar till mötet. Den första var att byta namn på teckenspråksdagen till teckenspråkens dag och att inkludera båda de nationella teckenspråken i all övrig kommunikation. Man ville också att användningen av förkortningarna för språken – SVK, SRVK, fisv.tsp -skulle bli mer utbredd och användas i alla sammanhang. Förbundsstyrelsen ställde sig bakom förslaget att ändra namnet på dagen. I en annan framställning föreslogs en ändring av antalet styrelseledamöter från nio till sex. Styrelsen ställde sig bakom detta förslag.

I de andra framställningarna uppmärksammades frågor om bland annat effektivitet och öppenhet i förbundets verksamhet, kommunikation, Yles utbud av teckenspråkiga program, och utbildning av finlandssvenska teckenspråkstolkar.

Förbundsmötet godkände styrelsens svar på framställningarna.

Ändring av stadgarna

Förbundsmötet godkände en ändring av förbundets stadgar gällande antalet styrelseledamöter. Antalet styrelseledamöter kommer i fortsättningen att vara sex (6). Övergången kommer att ske stegvis, och från och med 2028 kommer två (2) nya ledamöter alltid att väljas för treårsperioder.

Samtidigt ändrades också valutskottets arbetsordning.

Ny styrelse och valutskott

Förbundsmötet valde Håkan Westerholm till ny styrelseledamot, Heidi Joffel och Milla Pitkänen omvaldes. Leila Ala-Marttila avgick.

Julia Småroos, Annastiina Hellsten och Merja Leppänen omvaldes till valutskottet.

Resolution

I sin resolution uttryckte förbundsmötet sin djupa oro över regeringens planer på att skära ner på bidragen till organisationerna inom social- och hälsovårdssektorn. Resolutionen kan läsas i sin helhet via länken nedan.

Foto: Heidi Koivisto Robertson / Finlands Dövas Förbund