Längd: 06:33
Textning: Ingen textning
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Förbundsmötet 2024 resolution: Nedskärningarna i organisationsstöden hotar att skrota teckenspråkigas tjänster

Regeringen har meddelat att den gör ännu större nedskärningar i finansieringen av social- och hälsovårdsorganisationerna än vad den tidigare varslat om. Dessutom tidigareläggs nedskärningarna. Om nedskärningarna genomförs, leder de till en betydande nedkörning av social- och hälsovårdsorganisationernas verksamhet och orsakar stor skada på tjänsterna för teckenspråkiga.

Finlands Dövas Förbunds förbundsmöte kräver att nedskärningarna som gäller social- och hälsovårdssektorn och särskilt handikapporganisationerna minskas betydligt. Sparåtgärderna gäller hela Finland, men social- och hälsovårdsorganisationerna utsätts för en oproportionerligt stor börda: nedskärningshotet uppgår till hela 34 procent, vilket motsvarar cirka en tredjedel av organisationernas verksamhet.

I regeringsprogrammet hade redan upptagits en nedskärning på 100 miljoner euro för år 2027. Den ökade med ytterligare 30 miljoner euro i ramförhandlingarna i april, samtidigt som den tidigarelades för att genomföras stegvis. I praktiken ges organisationerna ingen tid att anpassa sina verksamheter.

År 2025 beviljas organisationerna hela 80 miljoner euro mindre statsunderstöd än i år, och fram till regeringsperiodens slut beviljas 130 miljoner euro mindre, vilket motsvarar en minskning med en tredjedel. Nedskärningen av organisationerna är en nedskärning från information, stöd, rådgivning och jämlikhet för människor som ofta är i en utsatt ställning.

Finlands Dövas Förbund producerar och tillhandahåller teckenspråkiga döva kamratstöd, bevakning av rättigheter, information och servicehandledning på teckenspråk. Verksamheten är riksomfattande. Ingen annan organisation i Finland tillhandahåller motsvarande tjänster på finskt och finlandssvenskt teckenspråk i samma omfattning. Om verksamheter krymper eller till och med läggs ned, finns det inga ersättande tjänster. För många döva innebär detta i praktiken att deras möjligheter till jämlikhet skrotas och i värsta fall att de blir utslagna från samhället.

Förbundsmötet vill påminna om att Finland har ratificerat FN:s konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning och även förbundit sig till sannings- och försoningsprocessen för teckenspråkiga. Det räcker inte enbart med god vilja att uppnå dessa mål: jämlikhet kräver också finansiering.

Social- och hälsovårdsorganisationerna fick understöd från Veikkaus (tidigare Penningautomatföreningens) avkastning fram till slutet av år 2023. Denna finansiering var uttryckligen avsedd för social- och hälsovårdsorganisationerna, och den gjorde det möjligt för organisationerna att autonomt verka som en viktig tredje sektor inom social- och hälsovården. Finansieringen av understöden överfördes från början av det innevarande året till statens rambudget. Syftet med reformen var att garantera de stödtagare som verkat med finansiering från avkastningen från penningspelen en förutsägbar och stabil finansiering som tryggar deras autonomi. Men nu vill regeringen dra mattan under organisationernas fötter redan under finansieringsmodellens första år.

Statens och kommunernas social- och hälsovårdsverksamhet har genomförts i nära samarbete med organisationerna i området. I denna arbetsfördelning har specialkompetensen koncentrerats till social- och hälsovårdsorganisationerna. En eventuell nedkörning av social- och hälsovårdsorganisationernas tjänster kan inte ersättas med välfärdsområdenas nuvarande resurser, och med den tidtabell som regeringen lagt fram är det dessutom omöjligt i praktiken. Eftersom nedskärningar samtidigt planeras i de offentliga social- och hälsovårdstjänsterna, blir situationen ännu svårare utan organisationerna som partner längre.

Finlands Dövas Förbund fyller 120 år nästa år och är en av de äldsta minoritetsorganisationerna i Finland.

Helsingfors den 8 juni 2024
Finlands Dövas Förbunds förbundsmöte