Finlands Dövas Förbund samlar inte in pengar på gatan

Varje år dyker det på gator och andra offentliga platser upp personer som påstår sig samla in pengar för döva, eller som själva ger sig ut för att vara döva. Finlands Dövas Förbund har ingenting med den verksamheten att göra.

Under sommarens lopp har många människor kontakta förbundet om penninginsamlingar på olika offentliga platser, t.ex. i köpcentrum. Insamlarna håller fram en lapp där det står att de är döva och samlar in pengar till sig själva eller andra döva. Ibland går de också från dörr till dörr. Finlands Dövas Förbund framhåller att förbundet inte samlar in pengar på detta sätt  och önskar att den som ser dylika aktioner gör en anmälan till polisen.

Ibland finns det i samband med gatuinsamlingarna tecken på organiserad utländsk verksamhet, och ofta är insamlarna inte heller döva trots att de påstår det. Dövförbundet befarar att någon ändå kan tro att det är fråga om förbundets officiella medelanskaffning.

Om du misstänker att det är något skumt med en penninginsamling kan du be insamlaren visa upp sitt tillstånd. Penninginsamlingar i Finland kräver tillstånd av polismyndigheten och är strikt reglerade.
Finlands Dövas Förbund har tillstånd av myndigheterna för sin medelanskaffning.