Längd: 06:39
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 5.9.2024

Vad allt kan rymmas i ett år av projekt Språkstyrka?

Projektet Språkstyrka har haft en aktiv period med flera milstolpar mellan april 2023 och mars 2024. VIKKE-projektet lanserade svenskspråkiga sidor om tidig teckenspråkig interaktion med små barn. Papunet.net uppdaterades med information om finlandssvenska stödtecken och hemundervisning. Distansundervisningen i finlandssvenskt teckenspråk fortsatte, och fortbildning i stödtecken hölls för daghemspersonal. FST rf fortsatte sin språkmentorverksamhet, och Humak planerade en utbildning med fokus på undervisning i finlandssvenskt teckenspråk. Projektet har fortsatt finansiering fram till mars 2025 och en ny ansökan förbereds.

Klagomål om FPA:s riktlinjer för tolkningstjänster

I juni lämnade förbundet tillsammans med 12 andra organisationer in ett klagomål till riksdagens justitieombudsman om FPA:s riktlinjer gällande teckenspråkstolkning. Enligt FPA:s riktlinjer från mars hör tolkning av ljud- och bildupptagningar inte till FPA:s ansvarsområde enligt lagen om tolkningstjänster, och i sitt klagomål ber organisationerna justitieombudsmannen bedöma linjens laglighet. Enligt klagomålet är FPA:s tolkning av lagen felaktig och minskar avsevärt funktionshindrade personers delaktighet och subjektiva rätt till tolkningstjänster. Du kan läsa klagomålet i sin helhet via länken nedan. Vi återkommer med mer information när justitieombudsmannen har lämnat sitt svar på klagomålet.

Funkishistoriska månaden i september

September är Disability History Month, som har långa traditioner i USA och Storbritannien, men det är första gången den firas i Finland! Du kan delta i temamånaden till exempel genom att skapa berättelser och inlägg som berör personer med funktionsnedsättning och deras historia och dela dem i sociala medier, eller genom att ordna pop up-evenemang eller debatter om temat. Webbplatsen och kontona i sociala medier lanserades i augusti. Den funkishistoriska månaden kulminerar i ett seminarium med titeln ” Historian vallattomat – Näkökulmia vammaishistoriaan”, på svenska ungefär ”De maktlösa i historien – Inblickar i handikapphistorien”, som äger rum i Seminaari-rummet på museet för nutidskonst Kiasma onsdagen den 11 september 2024 kl. 15.00-18.30.

Dövas Dag 2024

Dövas Dag är en speciell helg för dövrörelsen i Sverige som sker under september månad varje år. På denna kryssning kommer du märka av detta då vi firar helgen, med glädje och gemenskap i alla åldrar på teckenspråk, tillsammans med dig! Ombord på Dövas Dag 2024 kommer du att få uppleva spännande föreläsningar, intressanta diskussioner, roliga utställningar, kreativ kultur, underbar underhållning och en härlig gemenskap under hela resan. Oavsett om du är döv, hörselskadad eller hörande säger Stockholms Dövas Förening turkoshjärtligt välkommen till Dövas Dag 2024!

Slutseminariet för forskningsprojektet Rösterna från ett tyst folk – renoverade kroppar (2022-2024), finansierat av Konestiftelsen, hålls i Ljusa huset, Ilkkavägen 4, 00400 Helsingfors, den 23 september kl. 12.30-15.15. Evenemanget kommer att tolkas till finlandssvenskt teckenspråk och finska.

Nytt innehåll från Dövas Video

I den andra delen av programmet Dövas Video 40 år kan du ta en titt bakom kulisserna i programproduktionen. Hur ser Dövas Videos tidigare utrymmen i Ljusa huset ut idag? Och vilka minnen har tidigare anställda, programledare och de som uppträtt av sitt arbete på Dövas Video?

I ett nytt avsnitt av Nuorsilmä tar vi en titt på snabbmat och dess för- och nackdelar. Men vilka är de nya programledarna? Det får du veta bara genom att titta!

EkoEvoluutio-programmet utforskar KonMari-tänkesättet. Konceptet skapades av den japanska Marie Kondo och går ut på att man bara ska lämna kvar saker i sitt hem som ger en glädje. Vi träffar Jaana Tiainen, som redan länge har använt KonMari-metoden.