Längd: 04:41
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 13.6.2024

Svara på Teckenspråksbarometern 2024

Teckenspråksbarometern för 2024 är nu öppen. För att svara gå till: http://barometri2024.fi. Du kan svara genom att teckna eller skriva fram till den 30 juni 2024. Enkäten samlar in information om erfarenheter och synpunkter från personer som använder finskt och finlandssvenskt teckenspråk om språkförhållanden, språkklimatet i Finland, och tillgodoseendet av språkliga rättigheter och tjänster på det egna språket. Det finns över 40 frågor, så det lönar sig att reservera tid till att besvara dem. Justitieministeriet kommer att publicera rapporter om både teckenspråksbarometern och de andra språkbarometrarna i slutet av 2024.

Frågor och kommentarer från organisationer om FPA:s upphandling

FPA har öppnat upphandlingen av tolktjänster för personer med funktionsnedsättning den 29 april 2024, trots att diskussionen mellan FPA och organisationer som företräder klienter om förbudet mot tolkning av ljud- och bildinspelningar fortfarande pågår. Finlands Dövas Förbund har därför krävt att förfarandet avbryts och att upphandlingen förbereds på nytt. Dessutom har förbundet och andra organisationer bett FPA om svar och klargöranden om bland annat döva tolkar, svenskspråkig service och tolkning i arbetslivet. Du kan läsa organisationernas frågor och kommentarer i sin helhet via länken nedan.

Företag inom tolkbranschen efterlyser förbättringar i tolktjänsterna

Teckenspråkstolkning har varit föremål för mycket diskussion den senaste tiden. Men vad tycker tolkbranschen själv om tolktjänstens nuvarande tillstånd? Och vilka saker behöver förändras? Vi intervjuade Katja Honkaselkä, representant för tolkningstjänsternas producentförening Tulkkauspalvelun Tuottajat ry, om ämnet. Du kan se intervjun via länken nedan. Intervjun är textad på finska.

Betänkande om de inhemska minoritetsspråkens författningsenliga ställning

Justitieministeriet har publicerat ett betänkande om språkgruppers rätt att bevara och utveckla sitt eget språk och sin egen kultur. Betänkandet fokuserar särskilt på de språk som är autoktona, det vill säga språk som talats länge i Finland, inklusive finska och finlandssvenskt teckenspråk. Betänkandet tar också upp sätt att stärka de autoktona språkens ställning i lagstiftningen.
Rapporten identifierar brister i både småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen på teckenspråk. Inom grundskolan är ett problem att lagstiftningen säkerställer rätten till grundskoleutbildning på teckenspråk främst på basis av elevens hörselnedsättning, trots att teckenspråk också kan vara modersmål för hörande elever. Att allmänna språkexamina för närvarande inte kan avläggas på teckenspråk ansågs också vara en brist. Du kan läsa rapporten i sin helhet via länken nedan.

Nyheter från EUD:s årsmöte

Ordförande Jaana Aaltonen och styrelseledamot Mari Virtanen deltog i EUD:s årsmöte i Bryssel. Programmet innehöll också ett seminarium och två workshopdagar. Kolla in Jaanas och Maris sammanfattning av evenemanget via länken nedan!

Språkrådgivningens sommarhälsning

Den finlandssvenska teckenspråksrådgivningen har semester 3.6-16.8.2024. Du kan dock fortfarande skicka frågor, de besvaras efter semestern.

Översikterna tar nu sommaruppehåll. Vi återupptar arbetet igen i september. Ha en trevlig sommar!