Längd: 04:33
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Förändringar inom regionarbetet – sommaruppehåll 17.6–18.8

Det har skett förändringar i regionarbetarnas ansvarsområden. Dessutom är digihandledningen nu en del av servicehandledningen och förenings- och frivilligverksamheten.

Regionarbetet under sommaren

I sommar kommer regionarbetet undantagsvis att ha ett två månader långt sommaruppehåll från 17.6 till 18.8.2024 på grund av permitteringar.

I övrigt står vi till er tjänst med distansförbindelser under sommaren. Möten kan ordnas antingen via meddelande eller videomeddelande direkt med regionarbetaren.

Före sommaruppehållet, som börjar 17.6, är regionarbetarna anträffbara enligt följande:

Vecka 23      Rita Auroila, Susanna Helminen, Mervi Nevalainen (ej anträffbar 7.6.), Juha Oksanen och Asta Tikkanen

Vecka 24      Rita Auroila, Susanna Helminen, Heli Mikkola, Mervi Nevalainen, Juha Oksanen och Asta Tikkanen

Ändringar i områdesindelningen

I fortsättningen har regionarbetet två verksamhetsområden: teckenspråkig servicevägledning samt förenings- och frivilligverksamhet. Områdena inom servicehandledning är som följer:

• Regionarbetare Heli Mikkola ansvarar nu för regionernas Birkaland, Satakunta och Egentliga Finland.
  • Egentliga Tavastland har överförts till regionarbetare Rita Auroila. Auroila fortsätter dessutom i regionerna Södra Karelen, Kymmenedalen och Päijänne-Tavastland.
  • Hela Nyland är nu på regionarbetare Mervi Nevalainens ansvar.
  • I höst överförs Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten till regionarbetare Asta Tikkanen. Hon ansvarar också för Kajanaland och Norra Österbotten.
  • Regionarbetare Susanna Helminen har samma område som tidigare, dvs. regionerna Södra Savolax och Mellersta Finland. Även regionarbetare Juha Oksanens område, regionerna Norra Karelen och Norra Savolax är också oförändrat.
  • Anni-Mari Kurth, regionarbetare i Lappland, arbetar nu på deltid.

En del kommuner i regionerna kan av geografiska anledningar höra till en annan regionarbetare. Till exempel Jämsä i Mellersta Finland hör till Rita Auroilas ansvarsområde.

Träffar för digihandledning

Tjänsten för digihandledning ändras på så sätt att den i fortsättningen är en del av regionarbetarnas servicehandledning och av förenings- och frivilligverksamheten. På programmet står gruppträffar, där frivilliga ger gruppen stöd för digitala kunskaper och färdigheter.

Om du är intresserad av att delta i gruppmöten för digihandledning eller medverka inom frivillig digihandledning nästa år 2025, vänligen kontakta Aliisa Lehtonen, koordinator för frivilligverksamheten.

Kontaktinformationen på hösten

Kontaktuppgifter för regionerna/regionarbetarnas efter den 18 augusti:

Nyland
Mervi Nevalainen 040 592 4769, e-post mervi.nevalainen@kuurojenliitto.fi
(på semester 4-9.9)

Södra Karelen, Egentliga Tavastland, Kymmenedalen och Päijänne-Tavastland
Rita Auroila 040 025 7974, e-post rita.auroila@kuurojenliitto.fi
(på semester 5–30.8)

Birkaland, Satakunta och Sydvästra Finland
Heli Mikkola 040 047 6127, e-post heli.mikkola@kuurojenliitto.fi

Södra Savolax och Mellersta Finland
Susanna Helminen 040 065 4769, e-post susanna.helminen@kuurojenliitto.fi
(på semester 23–29.9)

Norra Karelen och Norra Savolax
Juha Oksanen endast textmeddelanden 040 067 0110, e-post juha.oksanen@kuurojenliitto.fi

Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten, Norra Österbotten och Kajanaland
Asta Tikkanen 050 548 8165, e-post asta.tikkanen@kuurojenliitto.fi

Lappland
Anni-Mari Kurth (på deltid) 040 020 3533, anni-mari.kurth@kuurojenliitto.fi

Vid behov kontakta Asta Tikkanen.

Förenings- och frivilligverksamhet

Aliisa Lehtonen endast textmeddelanden 044 752 5261, e-post aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi
Kompisverksamhet, koordinering av frivilligverksamheten, kontaktperson för distansevenemang för seniorer och för seniorarbetsgruppen

Iina Uhlenius endast textmeddelanden 044 752 5256, e-post iina.uhlenius@kuurojenliitto.fi
Föreningsverksamhet, rådgivning till föreningsaktörer och kontaktperson för föreningskvällar på distans

Kontaktuppgifter till all personal finns också i länken nedan och på Text-TV:s sida 560. Regionarbetet informerar också om aktuella ärenden på sin Facebooksida: Kuurojen Liiton Aluetyö.

Vi önskar er alla en riktigt skön sommar!