Försvara döva barns rätt till teckenspråk

Vi behöver alla språk för att vara en del av samhället, för att förstå världen och för att uttrycka oss. Vi tar det för givet att ett gemensamt modersmål används i hemmet. Men för ett dövt barn är det inte så enkelt.

Utan teckenspråk kan ett dövt barn bli utomstående i sin egen familj.

DONERA NU

Lauras berättelse

Jag sätter mig på Emmas sängkant och tittar in i hennes stora, frågande ögon. Jag kramar hennes lilla hand och försöker le.

Emmas äldre syster är hörande. Med henne kan vi ha långa samtal. Ibland berättar hon entusiastiskt om sitt favoritprogram, ibland pratar vi om saker som hon undrar över. Emma blir egentligen utanför allt det här. Det är orättvist och jag vet det. Mitt hjärta brister om jag tänker på det för mycket.

Jag kan teckna några tecken, klumpigt och ofullständigt. Det räcker inte med att försöka lära sig från YouTube-videor. Det är klart att vi behöver riktig teckenspråksundervisning, men det har varit svårt att få det. När vi äntligen fick ett jakande svar på vår ansökan om teckenspråksundervisning för familjen i fjol, var det bara tio timmar som beviljades! Det är ju försvinnande lite. Det är ju inte bara ett nytt språk utan ett nytt sätt att kommunicera! Och de har inte ens hittat någon lärare åt oss.

Jag tecknar åter en gång försiktigt till Emma: ”God natt.” Hon svarar med ett leende, men samtidigt vet jag: det här räcker inte. Det här är inte tillräckligt

– Laura, 42 år

En familj behöver ett gemensamt språk


Över 90 procent av alla döva barn har föräldrar som inte har tidigare erfarenhet av dövhet eller teckenspråk. Därför behöver hela familjen starkt stöd för att lära sig teckenspråk. Det har varit orimligt svårt att få det.

Välfärdsregionerna har fått besluta om stödet efter eget övervägande, vilket har lett till många nekande beslut även när det funnits ett klart behov. Vissa områden har dessutom beviljat ofattbart små mängder undervisning – bara tio timmar om året – och vägrat att ge mer undervisning om inga resultat har kunnat observeras.

Hur bra skulle du lära dig ett nytt språk på tio lektioner?

Goda nyheter och nya utmaningar


Året har ändå börjat med goda nyheter. Lagen om funktionshinderservice har reformerats. Det är ett resultat av det målmedvetna påverkansarbetet som vi gjort i flera år. Enligt den nya lagen har döva barns familjer subjektiv rätt till teckenspråksundervisning. Det är en stor framgång som garanterar ett jakande beslut om teckenspråksundervisning i familjerna. Det gör familjernas situation mycket lättare.

Reformen för också med sig helt nya utmaningar. Eftersom utbudet av familjeundervisning i teckenspråk hittills varit väldigt litet, finns det ytterst få kompetenta lärare. Nu är det avgörande att utveckla utbildningsprogrammen och öka antalet lärare. Samtidigt saknar de flesta beslutsfattarna och tjänstemännen tillräckliga kunskaper om teckenspråk och om dövas särskilda behov. Därför är det nödvändigt att utan avbrott bevaka dövas rättigheter och påverka besluten.

Grunden för jämlikhet byggs i familjen

Ditt stöd har avgörande betydelse för att vi ska kunna fortsätta det viktiga arbetet.