Stöd teckenspråkig kompisverksamhet

Döva teckenspråkiga löper ökad risk att hamna i utanförskap och ensamhet på grund av språkbarriären. Teckenspråkig kompisverksamhet erbjuder dessa människor värdefullt stöd och vänskap. Vi behöver donationer för att kunna utbilda fler volontärer och erbjuda möjligheter till vänskap för dem som behöver det.

DONERA NU

Laris berättelse

Lari är en 17-årig döv pojke som börjat studera. Han blev utan vänner efter att han gick ut grundskolan. Som barn var det lättare för Lari att få kompisar – då gick det enklare att ställa sig på samma streck med hörande i olika aktiviteter. Med tiden fick skillnaderna i den språkliga växelverkan allt större betydelse, och när Lari inlett sina studier, började han dra sig undan från den nya gruppen. Snart kretsade livet endast kring studierna och det egna rummet.

Lari längtade efter nya aktiviteter i sitt liv. Men Lari saknade vänner och hade varit ensam en lång tid, och därför kändes det skrämmande att hamna i nya sociala situationer. En ny hobby skulle också betyda att Lari måste klara sig i en ny grupp av hörande där sannolikt ingen kunde teckenspråk. Det var en stressande tanke.

Lösningen blev Finlands Dövas Förbunds teckenspråkiga kompisverksamhet, där Lari fick Henri, en döv vuxen, till kompis. Tillsammans med Henri fick Lari mod att pröva på flera idrottsgrenar från innebandy till fotboll. Lari blev slutligen förtjust i padel. Genom Henris exempel lärde han sig hur man klarar sig med hörande i fritidsaktiviteterna, och han fortsatte också med padel på egen hand. Småningom blev padelgruppen Laris första kompisgäng. Det fick Lari att känna sig mindre ensam än tidigare.

Döva blir ofta ensamma

Det kan ofta vara svårt att hitta vänner, även för dem som hör till majoritetsbefolkningen. Men det är många gånger svårare när det finns en språkbarriär och en skillnad i hur människor kommunicerar med varandra. Därför löper teckenspråkiga döva en särskilt stor risk att bli ensamma och hamna utanför.

Att vara ensam kan vara väldigt nedslående. Det försämrar ofta självkänslan och gör att man drar sig undan. Då blir det ännu svårare att knyta och upprätthålla nya vänskapsband. Den ensamma stannar också oftare hemma. Det minskar på den fysiska aktiviteten, vilket i sin tur ökar risken för sjukdom.

Kolme nuorta aikuista luonnossa, patikkaretken taukopaikalla. Pitävät hauskaa yhdessä.

Kompisverksamheten är väldigt viktig för kunderna

De frivilliga inom Finlands Dövas Förbunds kompisverksamhet räddar vardagen för många döva. Någon som kan mitt språk, någon som jag kan gå till fritidsaktiviteter eller butiken med. Eller någon som jag kan bara sitta och prata med.Finlands Dövas Förbund samordnar kompisverksamheten och utbildar de frivilliga.

Kunderna är döva människor av alla slag: ensamma äldre, ensamstående mammor som tillbringar långa dagar med sina barn, och unga och barn som Lari, som behöver en vän och förebild som uppmuntrar dem att våga pröva på nya saker. De alla behöver någon som förstår, kan teckenspråk och har tid för dem.

Tillsammans kan vi göra det bättre!

GENOM ATT DONERA hjälper du oss att hålla igång kompisverksamheten, utbilda fler volontärer och erbjuda viktiga vänskapsrelationer för döva i nöd.