Längd: 06:38
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 30.5.2024

Kulturdagarnas höjdpunkter

Dövas nationella kulturdagar för firades den 10–12 maj 2024 i Helsingfors med en publik på ungefär ett tusental. Lördagens tävlingsföreställningar hölls i Tanssin talo (Dansens hus), där publiken bjöds på hela 25 tävlingsföreställningar. Tävlingskategorierna var som vanligt uppdelade i vuxen- och barnklasser, och uppträdande av alla åldrar bjöd på teckenspråkiga föreställningar. Dessutom fanns det en utställning av konst och hantverk samt ett område där olika aktörer kunde presentera sin verksamhet.

I kategorin bästa gruppföreställning för vuxna vann Ursula Lehti och Zinaida Pelin med sin föreställning Nagelvård. Barnkategorins seger tilldelades Noora Martikainen och Maisa Nyberg för föreställningen Estetunti (Hinderlektion). I kategorin för vuxna soloföreställningar vann Satu Kankaanpää med Kapinaruno (Upprorsdikt). I kategorin bästa bildkonstverk för vuxna vann Jonas Kemppi med sitt verk Puhdas pulmunen (Ren som en snösparv). I barnkategorin belönades Katri Kalelas verk Tyyntä myrskyn silmässä (Lugnet i stormens öga) som bästa verk. I kategorin bästa hantverk för vuxna vann Anna Rautiainens HSL-lippu (HSL-biljetten) och i barnkategorin Silvia Nymans Sateenkaarikettu (Regnbågsräven). Som bästa fotografiska arbete valdes Reino Rieppos Hyvä mieli (God känsla/gott humör). På lördagskvällen avslöjades också att kulturdagarna 2026 hålls i Jyväskylä.

Du kan se en sammanfattningsvideo från kulturdagarna via länken nedan. Via den andra länken kommer du till evenemangets fotogalleri.

Dövas Förbunds EU-valteser

EU och dess medlemsländer har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och har åtagit sig att följa den. I människors vardag utgör dock olika lagstiftningar och nationsgränser hinder för jämlikt deltagande och för att rättigheterna för personer med funktionsnedsättning verkligen kan tillgodoses. Med detta i åtanke har Finlands Dövas Förbund lyft fram tre åtgärder som Europaparlamentet bör vidta för att säkerställa jämlikhet för teckenspråkiga. Den första tesen rör rätten att använda teckenspråk. För döva innebär detta att främja användningen av teckenspråk och att tillhandahålla information på deras modersmål. Den andra tesen handlar om att kunna be om och få hjälp på teckenspråk. Här betonas att varningsmeddelanden och allmänna larm bör ges på andra sätt än enbart ljudsignaler. Dessutom bör kriskommunikation också ske på teckenspråk. Den tredje tesen lyfter fram behovet av teckenspråkstolkning över gränserna. EU:s princip om fri rörlighet ska gälla alla, inklusive döva, och därför bör nationella tolkningsarrangemang även omfatta döva studerande. Finlands Dövas Förbund har också producerat ett program som behandlar det kommande EU-valet, som hålls den 9 juni 2024. Dessutom finns det en rad tidigare publicerade EU-relaterade program tillgängliga i Teckenspråkiga biblioteket, där ämnen som arbete och studier inom EU, EU:s energipolitik samt EU:s utvidgning diskuteras.

Mellan raderna 4 finns att se i Teckenspråkiga biblioteket

Dövas tidnings livejournalistiska evenemang Mellan raderna hölls den 26 april 2024 och sändes direkt till alla hushåll. Inspelningen finns nu att se i Teckenspråkiga biblioteket. Inspelningen är uppdelad i tre delar. Den första delen innehåller journalist Anne Sjöroos som berättar om den döve Tapio ”Roy” Vilpponen, som bland annat var kommit på idén till filmbranschens Jussi-pris. I den andra delen berättar Salla Fagerström om den språklösa Karelska mormodern, som tillbringade sina sista år på dövhemmet Åvik i Hyvinge. I den tredje delen intervjuar Netta Keski-Levijoki båda journalisterna. Missa inte att titta på den snarast!

DHBS har förnyat sin webbplats

Döva och hörselskadade barns stödförening r.f., DHBS, har förnyat sina nätsidor. På sidan nämns att om du har ett barn med hörselvariation så har du kommit alldeles rätt. ” Somliga är teckenspråkiga och andra använder stödtecken. En del identifierar sig som döva, andra som hörande och några mitt emellan. Allt är okej.” Föreningen erbjuder familjeträffar, gemensamma reflektioner av erfarenheter, råd och hörselkompisar. Bekanta dig med de nya sidorna via länken intill.