Årets första Dövas tidskrift har publicerats

Nummer 1/2024 kommer att nå prenumeranterna inom de närmaste dagarna. I tidningen berättas bland annat om koncentrationen av teckenspråkig förskoleundervisning i Helsingfors, om parbildning inom dövsamhället och om en ny filosofie doktor.

Från och med augusti 2024 kommer Helsingfors att koncentrera småbarnspedagogiken på teckenspråk till daghemmet Taneli i Sockenbacka. I tidningens expertartikel beskrivs beslutet och den fleråriga kampen som föregick det.

På temasidorna behandlas utmaningarna med att bilda par i en liten gemenskap. En del vill vara ensamma frivilligt, vilket kan bero på det begränsade utbudet av potentiella partners. Att ha gemensamt språk och värderingar betraktas som viktigt vid val av partner.

I december 2023 fick vi bevittna ett historiskt ögonblick, när Nina Sivunen blev Finlands första teckenspråkiga döva från födelsen som disputerat, alltså försvarat sin doktorsavhandling och avlagt sin doktorsexamen. Själva disputationstillfället var också unikt eftersom det tog plats helt på teckenspråk, då också opponenten var teckenspråkig. Sivunen delar med sig av sin forskning och hur disputationen gick till i tidningen.

Utmärkelsen Årets teckenspråksbragd 2023 tilldelades Miguel Peltomaa. Under årens lopp har Peltomaa påverkat underhållnings-, konst- och kultursektorn på många sätt och gjort teckenspråket mer bekant för finländarna. I tidningen presenteras också den senaste medlemmen i förbundsstyrelsen, Olli Katainen, som bor i Seinäjoki.

I den svenska kolumnen skriver Elin Westerlund hur svårt det är att få fäste på arbetsmarknaden på hörandes arbetsplatser.

Dövas tidskrift, som utkommer fyra gånger om året, är en organisationstidning och teckenspråksgemenskapens språkrör.