Längd: 3:15
Textning: Finska, Svenska
Språk: Finskt teckenspråk, Finlandssvenskt teckenspråk

Mer av den över 100 år gamla värdefulla teckensamlingen finns nu i Suvi-ordboken

Under internationella dövveckan har det publicerats ett unikt och nytt material i finska nätordboken Suvi. Materialet har bearbetats under en lång tid, ända sedan 1900-talets början. Arbetet påbörjades av familjen Hirn och ordboksredaktionen på Finlands Dövas förbund har nu tillsammans med teckenspråkiga språkgemenskapen fortsatt arbetet för att nu äntligen kunna presentera det i ordboken.

Ordboksredaktionen på förbundet har under några års tid arbetat med en samling fotografier tagna för över 100 år sedan. Fotografierna hade tagits för en ordbok. Dövas museum, som är verksam på Arbetarmuseet Werstas, överlät bildsamlingen till förbundets ordboksarbete.

Den gamla ordboken sammanställdes av familjen Hirn. Fadern, Fritz Hirn fungerade som redaktör för teckeninnehållet och som modell på bilderna. Modern, Maria Hirn fotograferade tecknen. Ordböckernas texter redigerades av sonen Julius Hirn. Texterna beskrev tecknens betydelse och användning, både på svenska och finska. Målet var att publicera sammanlagt 1000 tecken, men de hann färdigställa och publicera endast 344 tecken i ordböckerna. (De dövstummas åtbördsspråk i Finland I–III; 1910, 1911, 1916) Ordböckerna publicerades i finska Suvi år 2017.

Då förbundets pågående ordboksarbete inleddes med att gå igenom fotografierna, kunde vi småningom bilda oss en uppfattning om det material som familjen Hirn producerat, utöver de publicerade 344 tecknen. Bland de opublicerade bilderna fanns en 128 fotografiers helhet, som helt klart var färdiga för publicering. Bilderna hade en löpande numrering som började med 345, vilket tydde på att de bildade innehållet till häfte IV (4). Under vår fortsatta noggranna genomgång av bildsamlingen av blandade och halvfärdiga bilder, hittade vi ytterligare 70 nya tecken. Dessa kommer att publiceras på Suvi senare i höst. Familjen Hirn lyckades alltså producera cirka 550 fotografier på tecken.

Det finns inga bevarade anteckningar till teckenbilderna i häfte IV. Vi har ändå försökt fastställa tecknens betydelse genom internt ordboksarbete och genom att göra enkäter bland teckenspråkiga. Vi arrangerade utöver det workshopar tillsammans med äldre generationens döva, för att systematiskt gå igenom hela materialet. I finska Suvi-ordboken kan du nu se hur långt vi kom i vårt arbete. Dessutom finns materialet i videoformat, tecknat av Fritz Hirns “dubbelgångare”. Hirns ordbok kommer att publiceras i sin helhet också på svenska Suvi under hösten. Redan nu hittar du häfte I – III i teckenförteckningen Hirns ordbok.

Familjen Hirns ordboksmaterial är på många sätt unikt. Det beskriver dövas teckenspråk i Finland från tiden innan språket hade indelats i finskt och finlandssvenskt teckenspråk. Bland bilderna finns många tecken som fortfarande idag används, som sådana eller med små förändringar. Redaktionsarbetet gjordes med teckenspråket (inte med finska eller svenska ord) som utgångsläge. Det är säkert en av orsakerna till varför bilderna känns så äkta för oss idag. Det är som att få ögonkontakt med en levande Fritz Hirn.