Längd: 06:58
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Påverkansarbetet i småbarnspedagogiken tar sikte på starkare rättigheter för teckenspråkiga barn

I det här inlägget i bloggen Med vaken blick redogör Finlands Dövas Förbunds specialsakkunniga Pirkko Selin-Grönlund för förbundets arbete i fråga om rättighetsbevakning.

Då och då får vi respons av människor som anser att ”Finlands Dövas Förbund gör ingenting!” Det är frustrerande hur långsamt det går att åstadkomma förändringar i samhällets strukturer eller tjänster. I synnerhet när det gäller barnärenden – de kan inte vänta!

Familjerna är olika och det är också barnen behov. Teamet för rättighetsbevakning blir ofta kontaktade av familjer i frågor som rör både småbarnspedagogik och undervisning. Deras synpunkter ger oss en heltäckande bild av de problem som följer av lagstiftningen och tolkningen av den, och kanske också bristande kunskaper, när det gäller att ordna tjänster. På grund av dataskyddet kan vi vanligen inte informera om lösningarna när det gäller enskilda familjer, men för oss bildar problemen och lösningarna en ”databas”, som vi utnyttjar i vårt arbete.

Våra lösningsförslag tas vidare på lokal nivå i daghemmen, men också på riksnivå då vi ger utlåtanden om lagförslag och liknande. Familjernas genuina erfarenheter går vidare anonymt då vi träffar myndigheter och använder deras exempel för att berätta om hur läget de facto ser ut på fältet. Det är inte alltid lätt att förstå samexistensen mellan teckenspråkighet och dövhet eller hörselskada, men med hjälp av berättelserna har många gjort insikter och saker och ting har börjat löpa bättre.

Även om vi ser svårigheterna, kan lagen inte ändras när som helst och hur som helst. Lagarna behandlas i riksdagen, men först ska de beredas i ministerierna. Processen kräver flera olika sorters utredningar, bedömningar av ekonomiska konsekvenser samt kunskaper om vilka lösningar som är goda med tanke på teckenspråken och dövhet. När lagändringen till slut blir verklighet behöver kommunerna och städerna olika stödmaterial för att kunna börja utföra de uppgifter som lagen föreskriver. Ett exempel är lagen om småbarnspedagogik, som ändrades nyligen, vilket ledde till att en del av informationen i vår tidigare broschyr om småbarnspedagogik blev föråldrad. Som bäst planerar vi att uppdatera broschyren på både finska och svenska i samarbete med Utbildningsstyrelsen, för att pedagogerna bättre ska kunna beakta de varierande behoven hos barn som använder finskt och finlandssvenskt teckenspråk. Det här informerar vi mera om senare i höst.

Beredningen av den nya lagen om småbarnspedagogik inleddes redan 2017 och sedan dess har Finlands Dövas Förbund gjort flera olika försök att påverka den så att teckenspråkiga barn och deras rättigheter till ett språk ska beaktas i lagen. Till höger hittar du en förteckning över förbundets viktigaste utlåtanden (en del finns bara på finska), i vilka vi tagit ställning till saken samt olika samarbetsprojekt som genomförts med olika instanser för att öka myndigheternas kännedom om den här barngruppen.

Vi fortsätter att informera familjer och myndigheter i olika kanaler, men genom personlig rådgivning kan vi hjälpa just din familj på bästa sätt. Tveka alltså inte att kontakta oss!

Olika skeden i påverkansarbetet rörande lagen om småbarnspedagogik:

2017 – 2018

• Finlands Dövas Förbund och dess partnerorganisationer krävde att teckenspråken skrivs in i den nya lagen
  • DEN NYA LAGEN OM SMÅBARNSPEDAGOGIK 2018: teckenspråken inkluderas inte i lagen men samtidigt som riksdagen antar lagen uppmanar den i kläm att bristen ska rättas till
  • Teckenspåkshandledarna får behörighet att arbeta med småbarnspedagogik och examensinnehållet uppdateras
  • Viittomakieliset lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa broschyren på finska (I samarbete med Utbildningsstyrelsen)

2021

• I februari ordnas webbinarier för fortbildning tillsammans med regionförvaltningsverken > 2 nätverk grundas (ett för yrkesmänniskor och ett för familjer)
  • Flera specificerande telefonsamtal under våren med undervisnings- och kulturministeriets tjänstemän om lagändringen
  • Utlåtanden till ministeriet om lagändringen i juni (Finlands Dövas Förbund, partnerorganisationerna, Handikappforum: teckenspråken ska inkluderas i lagen)
  • Utlåtanden till riksdagens kulturutskott och grundlagsutskott i november  / Specificering 17.8.2022: I november 2021 skickade förbundet på eget initiativ ett utlåtande om ändringen av lagen om småbarnspedagogik till både riksdagens grundlags- och kulturutskott. Kulturutskottet var i sitt betänkande (KuUB 14 /2021 rd) enigt med grundlagsutskottet: rättigheterna för teckenspråkiga barn ska tryggas också inom småbarnspedagogiken. Kulturutskottet påskyndar statsrådet att så snart som möjligt förelägga riksdagen ett nytt lagförslag som tillgodoser teckenspråkiga barns rättigheter.
  • Möten med undervisningsminister Li Andersson, det senaste 7.12.2021: inget uppdrag, inga pengar (jfr formuleringen ”det kommer att göras en utredning” i regeringsprogrammet)

2022

• Webbträffarna för familjer i nätverket Teckenspråk i småbarnspedagogiken, som hölls i mars och maj, fortsätter i höst – följ med annonseringen!
  • I maj inleddes i samarbete med Utbildningsstyrelsen en uppdatering av broschyren om småbarnspedagogik (2018) för att komplettera den med de nya stödformerna som inkluderats i lagen
  • Utbildningsstyrelsen bereder inrättandet en arbetsgrupp för teckenspråken hösten 2022