Päivittyvää tietoa koronaviruksesta

Olemme koonneet tänne tietoa viittomakielellä sekä linkkejä, joista löytää lisää tietoa viittomakielisille tarkoitetuista palveluista.

Lisäys 29.5.:

Kuurojen Liitto järjestää suoran verkkolähetyksen keskiviikkona 3.6. klo 18. Lähetyksessä kerromme koronaviruksen vaikutuksesta Kuurojen Liiton toimintaan ja viittomakieliseen yhteisöön. Onko sinulla kysyttävää liittyen Kuurojen Liiton toimintaan, johon haluaisit vastauksen suorassa lähetyksessä? Lähetä kysymyksesi etukäteen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi tai suoran lähetyksen aikana kysymysnapin kautta.

Kuurojen Videon kanavalla on uusi ohjelma: Koronavirus ja kuurot. Ohjelmassa tarkastellaan maailmanlaajuisen, vuosina 2019-2020 levinneen koronavirusepidemian vaikutuksia kuurojen yhteisöihin ympäri maailmaa ja Suomessa.

Kuurojen Videon ohjelmat julkaistaan Viittomakielisessä kirjastossa Kuurojen Videon kanavalla. Katsominen edellyttää kotikunnasta saatua videon maksusitoumusta ja salasanaa.

Lisäys 28.5.:

Kuurojen Palvelusäätiön Auttava Linja toimii vielä kesäkuun ja jää kesätauolle 6.7.-17.7.2020, jolloin videopuhelinpäivystystä ei ole saatavilla. Jatkosta tiedotetaan heinäkuun loppupuolella.

Kirkon kuurojentyöntekijöiden viittomakielinen videopuhelinpäivystys päättyy 31.5. Tämän jälkeen kuurojenpappeihin ja -diakoniatyöntekijöihin voi ottaa suoraan yhteyttä ja sopia oman keskusteluajan. Päivystys jatkuu syksyllä, jos on tarvetta.

Lisäys 18.5.:

Kuurojen Liiton kesäleirit ja kurssit ollaan pääsääntöisesti järjestämässä suunnitellusti uusimpien viranomaistietojen mukaisesti.

Lisäys 8.5.:

Kuurojen Liiton järjestöohjaajat järjestävät valtakunnallisen etäyhdistysillan Zoomissa keskiviikkona 13.5.2020 klo 18-20.

Lisäys 22.4.:

Valtioneuvosto järjestää perjantaina 24.4. klo 11 lapsille koronainfon. Tilaisuus tulkataan suomalaiselle viittomakielelle. Koronainfo lähetetään suorana Yle TV1, Yle Fem ja Yle Areena. Lisäksi sen voi katsoa verkkolähetyksenä.

Lisäys 17.4.:

Kuurojen Liitto ja Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelma järjestävät yhteistyössä Mikä koronavirus? Miten selviän koronavirusepidemian yli? -etäkurssin. Kurssi on tarkoitettu viittomakielisille, jotka kuuluvat riskiryhmään. Ilmoittaudu mukaan ilmaiselle kurssille!

Mitä teen, jos epäilen sairastuneeni koronaviruksen aiheuttamaan tautiin?

Jos sinulle tulee äkillisen hengitystieinfektion oireita kuten kuumetta, yskää tai hengenahdistusta, ota puhelimitse yhteyttä oman alueesi sairaalan tai terveyskeskuksen päivystykseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumiseen.

Päivystysavun tekstipalvelu on käytössä seuraavissa maakunnissa:

Koronaneuvontaa tekstiviestillä ja chatissa

Puhelinpalvelussa 0295 535 535 ja chatissa saa yleistä tietoa koronaviruksesta. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Neuvonta palvelee arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Palvelua saa ensisijaisesti suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Chat-ikkuna on käytössä valtioneuvoston sivulla, kun asiakaspalvelijat ovat vastaamassa kysymyksiin.

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivujen sisältöön. Neuvonta on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelussa ei saa neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa kuten akuuteissa oireissa.

Jos tarvitset terveysneuvontaa tai -ohjausta:

• Oma terveysasema antaa yleistä terveysneuvontaa.
  • Akuuteissa oireissa ota yhteyttä oman alueen terveydenhuollon päivystykseen.
  • Niillä alueilla, joilla Päivystysapu 116117 ei ole vielä käytössä, ota yhteyttä oman alueesi päivystyksen numeroon.
  • Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa soita aina hätänumeroon 112.

Ajankohtaista koronaviruksesta

Keskustelua viittomakielellä

Viittomakielinen vapaaehtoistoiminta Viva tarjoaa etäjuttuseuraa

Näin korona-aikana moni joutuu olemaan yksinään kotonaan. Tähän Kuurojen Liiton viittomakielinen vapaaehtoistoiminta vastaa tarjoamalla omien vapaaehtoistensa seuraa etänä.

Voit hakea itsellesi etäjuttuseuraa, jonka kanssa jutella esimerkiksi Skypen tai WhatsAppin kautta silloin tällöin sovittuina ajankohtina.

Vapaaehtoisemme ovat vaitiolovelvollisia. Vapaaehtoiset eivät ole ammattilaisia vaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat antaa aikaansa ja jutella kanssasi.

Kuurojen Liitto ei toimita erikseen laitteita etäyhteyttä varten.

Kuurojenpappien ja -diakoniatyöntekijöiden viittomakielinen videopuhelinpäivystys

Haluatko keskustella viittoen tai viestitellen?

Kuka vaan voi soittaa, mistä päin Suomea tahansa!

ma-pe klo 10-11 ja 18-19 (to ei iltapäivystystä)

la-su klo 14-15

Muina aikoina sovi keskusteluaika etukäteen.

Päivystävän työntekijän ja yhteystiedot löydät Facebookin Viittova seurakunta-ryhmästä.

Viittomakielinen vertaistuki Korona

Facebookissa on yksityishenkilöiden ylläpitämä Viittomakielinen vertaistuki korona -ryhmä, jossa voi keskustella koronasta viittomakielellä.

Kyseinen ryhmä ei ole virallinen tiedotuskanava.

Kuurojen Palvelusäätiö: Auttava linja

Kaipaatko keskustelutukea tässä uudessa elämäntilanteessa tai muissa asioissa? Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelman Auttava linja on avoinna 5 päivänä viikossa.

Voit soittaa videopuhelulla, lähettää videoviestejä tai lähettää tekstiviestejä. Huom. Myös WhatsAppissa!

Päivystysvuorot

Maanantai klo 12-15
Tiistai klo 12-15
Keskiviikko klo 12-15
Torstai klo 17-20
Perjantai klo 12-15

Johanna 040 778 979
Maria 040 554 2812

Auttava linja on kesälomalla 6.7. – 17.7.2020, jolloin ei päivystyksiä. Jatkosta tiedotetaan heinäkuun loppupuolella.

THL:n viittomakieliset tiedotteet

Matkustaminen ja karanteenia vastaavat olot

Julkaistu 7.4.2020.

Sosiaali- ja terveysministeriön saatekirje koronavirusohjeistukseen

Jokaiseen kotiin Suomessa lähetetään keväällä 2020 koronavirukseen COVID-19 liittyvät ohjeet. THL on julkaissut 30.3.2020 neljä videota, joissa on saatekirjeen teksti ja ohjeet viitottuna.

Suojaa itseäsi ja läheisiäsi tartunnalta

Julkaistu 30.3.2020.

Jos sairastut tai hoidat sairastunutta läheistä kotona

Ohjeita yli 70-vuotiaille koronavirustartunnalta suojautumiseen

THL:n viittomakielinen tiedote 13.3.2020

THL:n ensimmäinen viittomakielinen tiedote, jossa tietoa koronaviruksesta ja ohjeita tartunnalta suojautumiseen.

Videoita viittomakielellä

Yle Areenan koostesivu

Tuoreimmat viittomakieliset koronavirukseen liittyvät ohjelmat löytyvät Yle Areenan Viittomakieliset ohjelmat-koostesivulta.

Joensuun kaupungin viittomakielelle tulkatut koronauutiset

Joensuu julkaisee korona-aiheisia uutisia viittomakielelle tulkattuna pari–kolme kertaa kuussa.

Tietoa koronavirustartunnan saaneelle ja läheisille viittomakielellä

HUS:n infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen kertoo koronavirustartunnan saaneen eristyksestä ja kotikaranteenista.

Tietoa koronaviruksesta viittomakielellä

HUS:n infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen kertoo koronaviruksesta.

Viisi tapaa ehkäistä koronaviruksen COVID-19 leviäminen

Euroopan komissio on tehnyt videon siitä, mitä voit tehdä estääksesi koronavirusta leviämästä.

Valitse tekstitysnapista vaihtoehto English (Sign language), niin pääset katsomaan videon kansainvälisellä viittomisella.

Sisäministeriön viittomakielinen tiedote 26.3.2020

Sisäministeriön viittomakielinen tiedote liikkumisrajoituksista Uudenmaan ja muiden maakuntien välillä 27.3.-19.4.2020.

Koronatiedotus viittomakielellä lapsille

Viittovat Lapset ovat tehneet koronatiedotusta viittomakielellä lapsille.

Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelma: Ahdistaako koronavirusepidemia?

Jyväskylän kaupungin koronatiedotteet viittomakielisille

Yle Uutiset: Valmiuslaki viittomakielellä

Tampereen kaupungin viittomakielinen koronavirustiedote

Hallituksen viittomakielelle tulkatut tiedotustilaisuudet ja tilannekatsaukset