Päivittyvää tietoa koronaviruksesta

Olemme koonneet tänne tietoa viittomakielellä sekä linkkejä, joista löytää lisää tietoa viittomakielisille tarkoitetuista palveluista.

Lisäys 26.3.:

Sisäministeriö tiedottaa: Liikennettä Uudenmaan ja muiden maakuntien välillä rajoitetaan koronavirusepidemian vuoksi. Rajoitusten on määrä tulla voimaan 27.3. Ne ovat voimassa 19.4. asti. Tiedote suomalaisella viittomakielellä:

Lisäys 24.3.:

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta on täydentynyt chatillä. Chattineuvonta on avattu valtioneuvoston verkkosivuille, ja siitä saa yleistä tietoa uudesta koronaviruksesta. Chatti on avoinna arkipäivisin klo 8­–21 ja lauantaisin klo 9–15. Chatissä saa palvelua tällä hetkellä suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Kuurojenpapit ja -diakoniatyöntekijät päivystävät ma-pe klo 10-11 ja 18-19 (to ei iltapäivystystä) sekä la-su klo 14-15. Päivystävän työntekijän yhteystiedot näkee päivittäin ”Viittova seurakunta”- fb-sivulta tai kuurojenpappi Marja Saukkosen fb- sivulta ”Marja Kuurojenpappi Saukkonen”, Twitteristä ”Marja Kuurojenpappi”, IG:sta: ”kuurojenpappi”.

Lisäys 23.3.:

Facebookissa on yksityishenkilöiden ylläpitämä Viittomakielinen vertaistuki korona -ryhmä, jossa voi keskustella koronasta viittomakielellä. Kyseinen ryhmä ei ole virallinen tiedotuskanava.

Lisäys 19.3.:

Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelma on laatinut viittomakielisen videon, jossa annetaan vinkkejä miten koronaviruksen aiheuttamaa huolta voi lievittää.

Myös Jyväskylä tiedottaa koronaviruksesta:

Lisäys 18.3.:

Kaikki muut Ylen tuottamat viittomakieliset ohjelmat koronaviruksesta löytyvät täältä:

Lisäys 17.3.:

Lisäys 13.3.:

Hallituksen toinen viittomakielelle tulkattu tiedotustilaisuus järjestettiin 12.3. Sen tallenne on katsottavissa:

Myös Tampere tiedottaa koronaviruksesta:

THL:n viittomakielinen tiedote koronaviruksesta

Lisäys 12.3.:

Koronaviruksesta on saatavilla ajankohtaista tietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivulta:

Ylen Viittomakieliset uutiset on puolestaan tuottanut viittomakielisen tietopaketin koronaviruksesta:

Myös Suomen hallituksen 27.2. järjestetty tiedotustilaisuus tulkattiin viittomakielelle, tallenne löytyy:

Mitä teen, jos epäilen sairastuneeni koronaviruksen aiheuttamaan tautiin?

Jos olet matkustanut epidemia-alueella ja sinulle tulee äkillisen hengitystieinfektion oireita kuten kuumetta, yskää tai hengenahdistusta 14 vuorokauden kuluessa alueelta paluun jälkeen tai jos olet ollut läheisessä kontaktissa uuteen koronavirukseen sairastuneeseen henkilöön, ota puhelimitse yhteyttä oman alueesi sairaalan tai terveyskeskuksen päivystykseen. Sieltä saat ohjeet hoitoon hakeutumiseen.

Koronaneuvontaa tekstiviestillä ja chatissa

Puhelinpalvelussa 0295 535 535 ja chatissa saa yleistä tietoa koronaviruksesta. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Neuvonta palvelee arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Palvelua saa ensisijaisesti suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Chat-ikkuna on käytössä valtioneuvoston sivulla, kun asiakaspalvelijat ovat vastaamassa kysymyksiin.

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivujen sisältöön. Neuvonta on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelussa ei saa neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa kuten akuuteissa oireissa.

Jos tarvitset terveysneuvontaa tai -ohjausta:

• Oma terveysasema antaa yleistä terveysneuvontaa.
  • Akuuteissa oireissa ota yhteyttä oman alueen terveydenhuollon päivystykseen.
  • Niillä alueilla, joilla Päivystysapu 116117 ei ole vielä käytössä, ota yhteyttä oman alueesi päivystyksen numeroon.
  • Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa soita aina hätänumeroon 112.

Ajankohtaista koronaviruksesta

Keskustelua viittomakielellä

Kuurojenpappien ja -diakoniatyöntekijöiden viittomakielinen videopuhelinpäivystys

Haluatko keskustella viittoen tai viestitellen?

Kuka vaan voi soittaa, mistä päin Suomea tahansa!

ma-pe klo 10-11 ja 18-19 (to ei iltapäivystystä)

la-su klo 14-15

Muina aikoina sovi keskusteluaika etukäteen.

Päivystävän työntekijän ja yhteystiedot löydät Facebookin Viittova seurakunta-ryhmästä.

Viittomakielinen vertaistuki Korona

Kyseinen ryhmä ei ole virallinen tiedotuskanava.

Kuurojen Palvelusäätiö: Auttava linja

Kaipaatko keskustelutukea tässä uudessa elämäntilanteessa tai muissa asioissa? Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelman Auttava linja on nyt avoinna 5 päivänä viikossa 30.4. asti.

Voit soittaa videopuhelulla, lähettää videoviestejä tai lähettää tekstiviestejä. Huom. Myös Whatsappissa!

Päivystysvuorot

Maanantai klo 12-15 Maria
Tiistai klo 12-15 Johanna
Keskiviikko klo 12-15 Maria
Torstai klo 17-20 vuorotellen (ks. Facebook)
Perjantai klo 12-15 Johanna

Johanna 040 778 9799
Maria 040 554 2812

Videoita viittomakielellä

Yle Areenan koostesivu

Tuoreimmat viittomakieliset koronavirukseen liittyvät ohjelmat löytyvät Yle Areenan Viittomakieliset ohjelmat-koostesivulta.

Kuurojen Palvelusäätiön Passi-ohjelma: Ahdistaako koronavirusepidemia?

Jyväskylän kaupungin koronatiedotteet viittomakielisille

Yle Uutiset: Valmiuslaki viittomakielellä