kosinta Perussa

Viittomakieliset virtuaalihäät olohuoneessa

Kun englantilaisen viittomakielisen pariskunnan Ashley Kendallin ja Hannah Mayn häät peruuntuivat koronaviruspandemian takia, yhteinen ystävä keksi järjestää epäviralliset virtuaalihäät.

Ashley Kendall kosi Hannah Mayta Perussa vuonna 2017, jonka jälkeen hääsuunnitelmat saivat tuulta alleen. Häitä oli tarkoitus juhlia tämän vuoden huhtikuussa, mutta koronavirus laittoi pariskunnan suunnitelmat uusiksi.

– Kaksi viikkoa ennen häitämme Ison-Britannian hallitus päätti pysäyttää maan toimintoja. Onneksi aavistimme jo kuukausi ennen häitä, että ne jouduttaisiin peruuttamaan. Ehdimme rauhassa totutella ajatukseen ja näin hallituksen päätös ei tullut yllätyksenä, pariskunta kertoo.

Hannahin perhe asuu Uudessa-Seelannissa, eivätkä he olisi päässeet lentämään Englantiin. Häihin oli kutsuttu myös muita sukulaisia ja ystäviä Australiasta, Tanskasta, Irlannista, Ranskasta, Hollannista, Espanjasta ja Yhdysvalloista. Ison budjetin häiden pitäminen tuntui väärältä, jos paikalle saapuisi vain vähän alle puolet vieraista. Pariskunta päätti yhdessä, että häitä siirretään vuodella.

Hannah ja Ashley olivat aluksi pettyneitä, mutta sopeutuivat tilanteeseen nopeasti, sillä tiesivät etteivät olleet yksin tilanteen kanssa. Koronavirus vaikutti ihmisten elämään ympäri maailmaa.

He halusivat kuitenkin tehdä päivästä erityisen.

– Vaikka häät peruuntuivat, halusimme muistaa tämän päivän. Päätimme ottaa vapaata töistä ja viettää aikaa toistemme seurassa.

Parin yhteinen ystävä Abigail Gorman ehdotti ideaa epävirallisista virtuaalihäistä sulhaselle. Tämä päättikin järjestää ystävänsä kanssa virtuaalihäät olohuoneeseen. Asiasta tietämätön Hannah yllättyi, kun näki koristellun olohuoneen ja television. Television ruutuun olivat kokoontuneet lähes kaikki pariskunnan sukulaiset ja ystävät Zoom-videotapaamisen kautta. Abigail toimitti leikkimielellä papin virkaa ja pariskunta pääsi muun muassa tanssimaan ensimmäisen tanssinsa.

Virallisesti Ashley ja Hannah solmivat avioliiton ensi vuoden maaliskuussa.

– Saimme virtuaalihäistämme uutta energiaa. Valittaminen ei auta, ja siksi halusimme suhtautua häiden siirtymiseen huumorilla ja positiivisuudella. Ensi vuonna on sitten uusi yritys!