Viittomakielinen vapaaehtoistoiminta Viva

Oletko yksinäinen ja kaipaat viittomakielistä juttuseuraa? Tai tiedätkö jonkun, jolle vinkata viittomakielisen vertaistuen mahdollisuudesta? Viittomakielinen vapaaehtoistoiminta Viva tarjoaa viittomakielen taitoisia tukihenkilöitä.

Etäjuttuseuraa Vivasta

Näin korona-aikana moni joutuu olemaan yksinään kotonaan.

Voit hakea itsellesi etäjuttuseuraa, jonka kanssa jutella esimerkiksi Skypen tai WhatsAppin kautta silloin tällöin sovittuina ajankohtina.

Vapaaehtoisemme ovat vaitiolovelvollisia. Vapaaehtoiset eivät ole ammattilaisia vaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat antaa aikaansa ja jutella kanssasi.

Kuurojen Liitto ei toimita erikseen laitteita etäyhteyttä varten.

Hae etäjuttuseuraa

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön?

Mitä tukihenkilön kanssa tehdään?

Tukihenkilö toimii tukenasi arjessa.

Tukihenkilön kanssa voi tehdä monenlaisia asioita. Voitte käydä kävelyllä, kaupassa tai lähteä vaikka kahville. Voitte myös juoda kahvit kotonasi ja vaihtaa kuulumisia. Voitte pelata lautapelejä tai harrastaa yhdessä vaikkapa sulkapalloa tai jotain muuta. Voit myöskin lähteä tapahtumiin ja yhdistykselle tukihenkilön kanssa. Voitte yhdessä sopia, mitä haluatte tehdä.

Keitä tukihenkilöt ovat?

Tukihenkilö voi olla kuuro, huonokuuloinen tai kuuleva. Kaikki tukihenkilöt osaavat viittoa hyvin ja he ovat saaneet Vivan koulutuksen vapaaehtoistoimintaan.

Tukihenkilöt ovat vapaaehtoisia: he eivät saa palkkaa. Heillä on myöskin vaitiolovelvollisuus.

Kuka voi hakea itselleen tukihenkilöä?

Voit hakea itsellesi tukihenkilön, jos olet kuuro, huonokuuloinen tai kuurosokea ja käytät viittomakieltä.

Missä päin Suomea voi saada tukihenkilön?

Vivan toiminta-alueena on koko Suomi. Voit siis hakea itsellesi tukihenkilöä mistä päin Suomea tahansa.

Jos alueellasi ei ole tällä hetkellä tukihenkilöä , voimme tarjota sinulle myös etätukihenkilön. Tällöin yhteyttä pidetään esimerkiksi Skypen tai WhatsAppin kautta.

Olen kiinnostunut ja haluaisin lisätietoja

Tule meille vapaaehtoiseksi!

Sinustako tukihenkilö?

Viittomakielen taitoisille tukihenkilöille on jatkuva tarve. Pyydämme vain aikaasi, se on arvokkainta mitä voit antaa.

Tukihenkilöllä on hyvin suuri merkitys ihmisen arjessa. Hän on vanhukselle kuuntelija, nuorelle harrastuskaveri ja lapselle roolimalli.

Mitä tukihenkilöltä odotetaan?

Tukihenkilön tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä tulee olla sujuva viittomakielen taito.

Kuinka usein tukihenkilö tapaa asiakasta?

Vapaaehtoinen tukihenkilötoiminta on joustavaa: voit toimia tukihenkilönä oman elämäntilanteesi mukaan. Yleisin tapaamistahti on 1-2 kertaa kuukaudessa.

Mitä Viva tarjoaa tukihenkilöille?

Tukihenkilöt aloittavat käymällä kaksi maksutonta viikonloppukurssia. Kaikki kiinnostuneet haastatellaan ensin.

Pääset myös osallistumaan tukihenkilöiden ryhmätapaamisiin, lisäkoulutuksiin ja virkistyshetkiin. Sinun ei tarvitse miettiä asioita yksin, sillä tuemme sinua toiminnassasi.

Haluatko kysellä enemmän? Ota yhteyttä, niin jutellaan!

Olen kiinnostunut tukihenkilönä toimimisesta