Kesto: 2:52
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Aluetyöntekijät auttavat koronarokotusaikojen varaamisessa

Koronarokotusaikojen varauskäytännöt vaihtelevat kunnittain. Mikäli sinulla on ongelmia kuntasi kanssa, ota yhteyttä Kuurojen Liiton aluetyöntekijään. Kuurojen Liitto saa samalla ajantasaista tietoa eri kuntien tilanteesta.

Kentältä on kantautunut palautetta, että koronarokotusaikojen varaaminen ja sen käytännöt vaihtelevat kovasti kunnittain. Osa kunnista tarjoaa saavutettavaa ajanvarauspalvelua verkkosivujen kautta tai tekstiviestitse. Jotkut kunnat puolestaan käyttävät yhä kuuroille esteellistä takaisinsoittopalvelua.

Jos olet varaamassa rokotusaikaa, tarkista ensin ajanvarausohjeistukset kuntasi tiedotuskanavista, kuten paikallislehdistä ja kunnan www-sivuilta. Mikäli sinulla on vaikeuksia varata koronarokotusaika, voit ottaa yhteyttä liiton aluetyöntekijään. Oheisesta sivupalkista löydät linkin karttaan, josta näet alueesi vastaavan aluetyöntekijän.

Vaikka olisit jo saanut ajan, voit kertoa aluetyöntekijälle mahdollisista ongelmista ajanvarauksessa.
Näin Kuurojen Liitto saa oikeuksienvalvontaa varten ajantasaista tietoa, millainen tilanne eri kunnissa on.

Perusterveydenhuollon saavutettavuus on yksi Kuurojen Liiton tärkeistä vaaliteeseistä. Esimerkiksi terveyspalvelujen ajanvaraus, kuten koronarokotuksissa, muuttuu kuurolle saavuttamattomaksi, jos käytössä on ainoastaan takaisinsoittopalvelu. Kuntien on varmistettava, että soteuudistuksissa viittomakielisiä sosiaali- ja terveyspalveluja kehitetään yhdessä viittomakielisten kanssa.