Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 15.11.2023: ehdota viittomakielitekopalkinnon saajaa ja osallistu tapahtumiin

Kenen pitäisi saada vuoden viittomakieliteko 2023 -palkinto? Onko EU:n energiapolitiikka tuttua? Ketkä kaikki ovat kuurojen historian sankareita? Missä loput hyvinvointialuekiertueen tapaamiset järjestetään? Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään viikon ajankohtaiskatsauksessa.

Ehdota vuoden viittomakieliteko 2023 -tunnustuspalkinnon saajaa!

Viittomakieliteko 2023 -tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, nostanut viittomakieliä näkyville ja edistänyt näin Suomen viittomakielten asemaa kuluvan vuoden aikana. Kuka tahansa voi ehdottaa palkinnon saajaa. Kerro siis meille, kuka tänä vuonna ansaitsisi palkinnon lähettämällä ehdotuksesi osoitteeseen: kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi 15. joulukuuta mennessä. Muista perustella ehdotuksesi! Palkinto luovutetaan Viittomakielen päivänä eli 12. helmikuuta, joka on myös kuurojenopetuksen isän, C. O. Malmin syntymäpäivä.

Vanhojen tekstipuhelinlaitteiden käyttö päättyy

Vanhoilla tekstipuhelinlaitteilla ei voi enää 22.12.2023 jälkeen ottaa yhteyttä tekstipuhelupalveluun. Syynä on vanhentunut tekniikka. Mikäli sinulla on vielä vanha tekstipuhelin, otathan yhteyttä oman alueesi Kuurojen Liiton aluetyöntekijään, niin valitaan sinulle sopiva laite käyttöön. Tekstipuhelupalvelu hakee parhaillaan rahoitusta ensi vuodelle. Vuonna 2024 palvelun on suunniteltu olevan auki ma-pe klo 8-20, kuten tälläkin hetkellä. Jatkosta tiedotetaan tarkemmin loppuvuonna Kuurojen Liiton verkkosivuilla.

Uutta katsottavaa Viittomakielisessä kirjastossa

Mitä vihreä siirtymä tarkoittaa? Mitä tapahtuu sähkön hinnalle? Katso Viittomakielisen kirjaston uutuus, jossa käsitellään EU:n energiapolitiikkaa. Ohjelma on jatkoa kirjastossa julkaistulle sarjalle, jossa kerrotaan EU:sta ja sen vaikutuksesta meidän jokaisen arkipäivään. Sarja on Kuurojen videon tuotantoa. Ohjelma on tekstitetty suomeksi. Klikkaa alla olevaa linkkiä ja katso!

Kaksiosainen kurssi kuurojen historiasta

Kuurojen kansanopisto järjestää kaksi kuurojen historiaa käsittelevää kurssia. Kurssin ensimmäinen osa järjestetään 2.-3.12.2023, ja sen aikana keskitytään kuurojen historian alkuhetkiin aina Carl Oscar Malmin kuurojenkoulusta Suomen Kuuromykkäin Liiton perustamiseen saakka. Kurssin aikana opiskelija oivaltaa kuurojen historiassa kulkevan jatkumon ja oppii tuntemaan historiamme keskeiset henkilöt sekä heidän saavutuksensa.

Kurssin toinen osa järjestetään 20.-21.1.2024, ja tällöin käsitellään vuosien 1905 ja 1950 välistä aikaa. Mitkä kaikki seikat vaikuttivat kuurojen elämään? Miten kuurot pärjäsivät sotavuosina 1918 ja 1939–1945? Miten viittomakielen puolesta taisteltiin? Ketkä ovat kuurojen historian sankareita? Ilmoittaudu mukaan, niin tiedät!

Molemmat kurssit koostuvat 10 opetustunnista, ja osallistumismaksu on 110 euroa per kurssi. Opettajana toimii Salla Fagerström.

Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue jatkuu vuoden loppuun

Kiertueella keskustellaan eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa oman hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin palveluista. Keskustelun yhteydessä koostamme myös evästystä päättäjille viittomakielisten palvelutarpeiden huomioimisesta. Kiertueen loppuvuoden järjestämispaikkakunnat ovat seuraavat: Kouvola 18.11. klo 12-16, Pori 23.11. klo 17-20 ja Kajaani 2.12. klo 10-14. Ohjelmassa on myös kahvitarjoilu. Kahvitilausta varten pyydämme ilmoittautumaan erillisellä ilmoittautumislomakkeella.