Längd: 05:10
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 3.10.2024

Dövas Förbund söker årets frivilliga för 2024

Vill du tipsa oss om någon som förtjänar att uppmärksammas för sina insatser? Kanske har personen besökt äldre för att prata, suttit med i föreningens kafékommitté eller bara hjälpt till när någon frågat. Frivilliga som dessa gör ett värdefullt arbete och därför söker förbundets frivilligverksamhet nu årets frivillig för 2024. Skicka oss en fritt formulerad e-post senast 3.11.2024 och berätta varför din kandidat förtjänar att belönas. Vänligen inkludera också kandidatens kontaktuppgifter. Vi tillkännager årets frivillig på De frivilligas dag den 5 december på kvällen i direktsändning.

Finlands Dövas Förbund i grundlagsutskottets utfrågning

Förbundet bjöds in till riksdagens grundlagsutskotts utfrågning den 10.9.2024, temat för tillfället var regeringens årsredovisning 2023. Förbundet tog upp tre frågor: den framtida funktionshinderlagen, teckenspråkslagens skyldighet att främja användningen av teckenspråk, samt behovet av att ändra lagen om småbarnspedagogik. Förbundet vädjade också till riksdagsledamöterna att se till att teckenspråken inte krossas av ekonomiska nedskärningar, och betonade att familjens teckenspråksutbildning måste skyddas trots den dåliga ekonomiska situationen.

Texttelefontjänsten upphör vid årsskiftet

I höst kommer två stora förändringar att ske i texttelefonitjänsten (TFT/TPP). Den första förändringen träder i kraft den 1 oktober 2024, då tjänsten endast kommer att vara tillgänglig mån-fre kl. 08.00-16.00. Den andra förändringen träder i kraft den 31 december 2024, då tjänsten kommer att upphöra helt, eftersom den inte har fått tillräcklig finansiering. Om du använder tjänsten bör du därför senast nu ansöka om FPA:s tolktjänst. Funktionshinderservicen i ditt välfärdsområde kan göra en behovsutredning och se över hurdana tjänster, som till exempel hjälpmedel eller tilläggsprogram, gör det möjligt för dig att fortsätta sköta dina ärenden självständigt. Du kan få råd av Finlands Dövas Förbund, Finlands Hörselförbund eller Förbundet Finlands Dövblinda.

Kurs på distans för kvinnor

Kom med på distanskurs för kvinnor! Kursen är för kvinnor i åldern 40-60 år, och ger chansen att utforska de fysiska och psykiska förändringar som sker i en kvinnas liv i denna ålder. Kursen äger rum på vardagskvällar i Zoom. Den ger deltagarna möjlighet att följa expertföreläsningar och delta i diskussioner i en trygg och stödjande miljö. För att registrera dig, klicka på länken nedan. Välkommen till en berikande och stärkande kurs!

Slutseminariet för projektet Lätt finlandssvenska

Slutseminariet för projektet Lätt finlandssvenska äger rum den 11 oktober och fokuserar på lätt svenska ur ett språkvetenskapligt perspektiv. Forskare och deltagarna diskuterar hur språket kan anpassas för att bättre reflektera mångfalden i samhället, med hänsyn till skrivna texter, talad interaktion och teckenspråk. Seminariets talare inkluderar experter från olika universitet och organisationer. Seminariet är öppet på plats i Helsingfors eller på distans via Zoom, och det tolkas till finlandssvenskt teckenspråk. Programmet avslutas med diskussion och kommentarer, och kaffe.

OBS! Till skillnad från informationen på videon utkommer nästa översikt på grund av höstlovet i slutet av oktober.