Längd: 06:20
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 20.9.2024

Höstnyheter från Finlands Dövas Förbund

Förbundets verksamhetsledare Markku Jokinen berättar i en ny video om vad förbundet har haft för sig under sommaren och början av hösten. Efter sommarsemestern börjar förbundets verksamhet återgå till det normala och de anställda börjar vara tillgängliga igen. Videon tar också upp finansieringen av förbundets verksamhet under de kommande åren och vad som kommer att ordnas under hösten. Du kan se videon i sin helhet via länken intill.

STEA informerade om nedskärningar för organisationer

STEA:s understöd till organisationer inom social- och hälsovården minskar från och med 2025. Nästa år kommer betydligt färre nya understöd att beviljas än tidigare. STEA:s budget minskar med 79,5 miljoner euro, från cirka 384 miljoner till cirka 304 miljoner euro. Den största delen av nedskärningarna gäller investerings- och projektunderstöd, allmänna och riktade verksamhetsunderstöd kommer att minskas stegvis. Finlands Dövas Förbund har mött STEA och diskuterat hur man kan förbereda sig inför dessa nedskärningar. De första bidragsbesluten skickas ut i december, slutliga beslut väntas i januari-februari 2025.

Organisationerna godtar inte att lagen om funktionshinderservice urvattnas

Den förra riksdagen antog lagen om funktionshinderservice år 2023. Den bygger på tanken att personer med funktionsnedsättning, oavsett diagnos, ska få stöd utifrån sina individuella behov. Den nuvarande regeringens förslag till tillämpningsområde, som är alltför snäv och vag, hotar dock att skrota lagen innan den ens har trätt i kraft. Det föreslagna tillämpningsområdet skulle leda till att personer med funktionsnedsättning i mycket hög grad hänvisas till allmänna sociala tjänster. Dessa tjänster är inte utformade för att tillgodose de behov funktionsnedsättningen orsakar, och de räcker inte till för alla som behöver dem. Finlands Dövas Förbund och 24 andra organisationer har undertecknat en vädjan som kräver att lagen träder i kraft utan den nuvarande tillämpningsparagrafen och börjar tillämpas i början av år 2025. Du kan läsa vädjan i sin helhet via länken nedan.

Anvisningar om tolkning och tolkningstjänster

Utbildningsstyrelsens nya webbplats samlar anvisningar om tolkningstjänster inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, tolkningstjänster efter grundskolan för personer med funktionsnedsättning, samt tolkning för personer med invandrarbakgrund. Riktlinjerna omfattar rättsliga skyldigheter, principer för bedömning av servicebehov och organisering av service, samt konkreta anvisningar för samarbetet med en tolk. Anvisningen är avsedda för alla anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och andra stadiets utbildning samt för intressentgrupper.

Hederspris till en framstående frivillig inom verksamhet för barn och unga

Finlands Dövas Förbunds ungdomsutskott belönar varje år en person som arbetat för teckenspråkiga barn och unga. Det kan handla om att organisera evenemang, fungera som digital rådgivare eller delta i politik och påverka. Verksamheten ska vara frivillig och kandidaten får inte vara medlem i förbundets ungdomsutskott eller anställd av förbundet, en dövförening eller annan ungdomsorganisation. Dessutom kan samma person inte tilldelas hederspriset en andra gång inom 3 år från den föregående utmärkelsen. Vem som helst kan nominera en frivillig till ett hedersutmärkelsen. Skicka din nominering med motivering i skriftlig eller tecknad form till ungdomssekreterare Monika Hämälä senast den 13.10.2024.

Svenska Teatern: Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium

Pjäsen *Livsfarligt på allvar!* är ett nyskrivet mordmysterium som har premiär på Svenska Teaterns AMOS-scen den 10 oktober 2024. Pjäsen är ett samarbete mellan DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola och Svenska Teatern, och undersöker hur teckenspråk, syntolkning och tillgänglig kommunikation kan integreras i scenkonst. Handlingen kretsar kring två syskon som efter sina föräldrars död hamnar i en serie missförstånd och förvirring, vilket leder till ett spännande mordmysterium. Föreställningen spelas främst på svenska, med inslag av finlandssvenskt och finskt teckenspråk samt textning på finska och engelska. Spelperioden pågår till den 23 november 2024, med en åldersrekommendation från 12 år.