Längd: 03:39
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Förändringar i texttelefontjänsten i höst

I höst kommer det att ske två stora förändringar i texttelefontjänsten (TFT/på finska TPP).

Öppettider

Den första förändringen är en förkortning av öppettiderna. I september är TFT öppen mån-fre kl. 8-20, men 1.10-31.12.2024 kommer tjänsten endast att vara öppen mån-fre kl. 8-16. TFT betjänar på finska, svenska och engelska, både online och i mobilen.

Tjänsten kommer att upphöra

Den andra förändringen är mer betungande. Eftersom man inte lyckats säkra tillräcklig finansiering och tjänsten används allt mindre kommer texttelefontjänsten att upphöra helt den 31.12.2024, vilket innebär att du nästa år inte längre kommer att kunna ringa via TFT.

Bakgrund

År 2023 tillsatte Social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp för att dryfta texttelefontjänstens framtid. Du kan läsa arbetsgruppens slutrapport här Arbetsgruppens slutrapport, och projektsidorna hittar du här Arbetsgrupp om texttelefontjänstens framtid. På projektets webbplats finns bland annat protokollen från alla arbetsgruppsmöten.

Det har inte hittats något enskilt system som kunde vara en likvärdig ersättare till TFT. Det finns givetvis många ställen man kan kontakta via e-post, chatt eller sms. På vardagar kan man använda FPA:s distansservice för att ringa korta samtal. Ingen av dessa är dock en fullständig ersättare för TFT. Man borde givetvis till exempel kunna ringa den jourhavande rörmokaren på lördagskvällen om det sker en vattenskada hemma.

Vad ska jag göra?

Har du något sätt att sköta dina samtal när din TFT upphör? Har du till exempel en enhet för att använda distanstolkning?

Om du inte redan har gjort det bör du ansöka om FPA:s tolktjänst senast nu.

Funktionshinderservicen i ditt välfärdsområde kan göra en behovsutredning för dig och se över vilka tjänster, såsom hjälpmedel eller tilläggsprogram, gör det möjligt för dig att fortsätta sköta dina ärenden självständigt. Du kan också få råd av bl.a. Finlands Dövas Förbund, Hörselförbundet eller Förbundet Finlands Dövblinda.

Kontakt

• I nödsituationer kan du kontakta 112 per textmeddelande. För att säkerställa att ditt textmeddelande når 112 bör du först registrera dig via suomi.fi-tjänsten. Mer information finns på Nödcentralsverkets webbplats.
  • Om du befinner dig i en situation som hotar ditt eller en närståendes liv, hälsa eller egendom och du behöver en tolk, kan du kontrollera kontaktuppgifterna till nödtolkar i ditt område på Finlands Dövas Förbunds lista över nödtolkar.
  • Om du behöver råd om hur du ska hantera en plötslig sjukdom kan du kontakta Jourhjälpens chatt. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Den finns på Jourhjälpen 116117 och där under benämningen Jourhjälpens texttjänst. Chatten kräver inloggning och autentisering.
  • Alla kontaktuppgifter och ansökningsblanketter för FPA:s tolktjänst finns på sidan FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.