Längd: 02:29
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

STEA informerade om nedskärningar för organisationer

Understöden till föreningar inom social- och hälsovården, dvs. STEA-understöden, minskar från och med år 2025. Nästa år kommer det att beviljas mycket färre nya STEA-understöd jämfört med de senaste åren. STEA har nu informerat i närmare detalj om hur nedskärningarna kommer att riktas.

STEA får nästa år 79,5 miljoner euro mindre att dela ut till organisationer. Anslagen minskar från cirka 384 miljoner euro till cirka 304 miljoner euro. Av detta kommer cirka 18-21 miljoner euro att fördelas till allmänna understöd (Ay) och riktade verksamhetsunderstöd (Ak). Den största delen av nedskärningarna kommer dock att gälla investerings- och projektunderstöd.

STEA planerar att genomföra nedskärningarna av de allmänna och riktade understöden stegvis och på samma sätt i alla organisationer. Detta innebär även en del av Finlands Dövas Förbunds bidrag. Nedskärningen gäller alltså inte all verksamhet.

Mer information om nedskärningsplanen via länken intill.

Finlands Dövas Förbund har med STEA diskuterat nästa års ansökningar och hur man kan förbereda sig för nedskärningarna. Förbundet har också varit med och diskuterat nedskärningarna och de eventuella konsekvenserna i olika forum med andra organisationer. STEA kommer att skicka ut sina första bidragsbeslut i december och de slutliga besluten i januari-februari 2025.

Vi informerar vidare så snart vi får mer information.