Förnyad handbok om teckenspråkiga barn i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen

I den förnyade handboken granskas småbarnpedagogiken och förskoleundervisningen på ett barncentrerat sätt.

Utgångspunkten är barnet som tillägnar sig teckenspråk, oavsett om barnet har en hörselnedsättning eller inte.

Handboken innehåller information till personalen om hur man kan bygga upp en lärmiljö där barnet får de förutsättningar hen behöver för att tillägna sig teckenspråk på daghemmet och i förskolan. Lärmiljön bör vara inkluderande och det används oftast språk i flera modaliteter, det vill säga både teckenspråk och talat språk. I handboken berättar man om vikten av ögonkontakt och beröring i den teckenspråkiga kommunikationen, tar upp verksamhetsprinciper och förklarar hur personalen och tolkarna samarbetar.

Handboken är uppdaterad i samarbete med Utbildningsstyrelsen, projekt VIKKE och Dövas Förbund. Den förra versionen publicerades år 2019.

Handboken finner du via länken intill. Kontakta Annika Aaltoannika.aalto@kuurojenliitto.fi, om du önskar få en tryckt version av handboken.