Längd: 06:11
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 8.3.2024

VIKKE-projektet har öppnat svenskspråkiga sidor

Nu kan du bekanta dig med hur teckenspråkig tidig växelverkan mellan en baby och en vuxen fungerar. Det första svenskspråkiga materialet producerades till VIKKE sidorna under 2023 och blev färdigt i februari 2024. Materialet om tidig teckenspråkig interaktion valdes som första tema, eftersom projekt Språkstyrkas koordinator Annika Aalto träffade på en familj med hörande föräldrar och dövt barn, som nämnde att det materialet skulle ha varit värdefullt för dem efter babyns födsel. I fortsättningen kommer sidorna få mer material på svenska och finlandssvenskt teckenspråk. Vilket tema som kommer att bli det följande är ännu öppet. Produktionen av svenskt material möjliggörs inom ramarna för projekt Språkstyrka.

Nyheter från Finlands Dövas Förbunds styrelsemöte i februari

Förbundets styrelse samlades undantagsvis på distans den 3.2. Förutom sanning- och försoningsprocessen, samt frågor som rör förbundets budget, behandlades också förbundets ansökan om bidrag. Förbundet har under de senaste åren beviljats allt mindre understöd. Vissa funktioner har trots ansökningar inte beviljas några understöd alls, och på grund av detta kommer exempelvis det Nordiska ungdomslägret att ställas in för i år. Dövas historieförening och för dövas museums utskott har kontaktat förbundet med ett uttalande där man föreslår anställning av en döv person till dövas museum iTammerfors. Förbundets styrelsen instyämmer och kommer att skicka sitt svar till instanserna senare. Perioden för Dövas Förbunds strategiska mål 2021–2025 närmar sig sitt slut och en ny period ligger allt närmare dag för dag. Eftersom fastställandet av målen för nästa period kommer att påbörjas redan under hösten är det enligt styrelsen nu dags att börja utvärdera hur de ursprungligen uppsatta målen för den nuvarande strategiska perioden har uppnåtts. Slutligen hölls en startdiskussion om verksamhetsåret 2025. Nästa år är på många sätt betydelsefullt, eftersom det är Finlands Dövas Förbunds jubileumsår och eventuellt också året då den länge efterlängtade reformerade lagen om funktionshinder äntligen träder i kraft.

Finlands Dövas Förbund inleder omställningsförhandlingar

Förbundets ekonomi har försämrats de senaste åren på grund av ökade kostnader och minskade intäkter. Anpassningen av förbundets ekonomi och säkerställandet av verksamheten kräver både sparåtgärder och eventuella förändringar i förbundets organisation. Omställningsförhandlingarna inleds den 13.2.2024, förhandlingstiden är sex veckor.

Dövas och teckenspråkiga sanning- och försoningsprocess inleds

Sedan slutet av år 2023 har Justitieministeriet ansvarat för sannings- och försoningsprocessens fortsatta planering. I januari arrangerades tillsammans med representanter från den döva och teckenspråkiga gemenskapen en rundabordsdiskussion om processen. Vid tillfället uppdaterades samhällets nyheter, och en sammanfattning av de förslag som utarbetats av regeringsgruppen förra året och planer för processens fortsättning presenterades. Enligt arbetsgruppen är målen för sanning- och försoningsprocessen att identifiera och dokumentera historiska oförrätter som teckenspråkiga personer har utsatts för, att föreslå åtgärder för att avskaffa diskriminerande strukturer som identifierats i dagens läge, samt att öka kunskapen och medvetenheten om teckenspråk och teckenspråkig kultur. Dessutom är målet att lägga grunden för försoning mellan gemenskapen och staten samt att beskriva behovet av strukturella förändringar på lång sikt. Justitieministeriet har också öppnat sidor om sanning- och försoningsprocessen som du kan bekanta dig med via länken nedan.

Kulturdagarnas webbsidor har öppnats

Finlands största teckenspråkiga kulturevenemang, dövas nationella kulturdagar, arrangeras den 10-12 maj 2024 i Helsingfors. Webbsidor har nu öppnats för evenemanget. På kulturdagarnas webbsidor finns information om evenemangets programtidtabell, deltagande i tävlingar och biljettförsäljning. För närvarande innehåller webbplatsen information om boende och diverse kontaktuppgifter. Vi uppdaterar sidorna kontinuerligt.