Tulkkauspalvelu on korjattava!

Kuuro tarvitsee viittomakielen tulkkia ollakseen yhdenvertaisessa vuorovaikutuksessa viittomakieltä osaamattomien kanssa. Suomessa on voimassa laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta, mutta sen toimeenpanossa on kuitenkin jatkuvia ongelmia. Jokainen ongelma on este yhdenvertaisuudelle.

Yhdenvertaisuus kuuluu kaikille! Tue Kuurojen Liiton oikeuksienvalvontatyötä ja vaikuta.

LAHJOITA NYT

Yhdenvertaisuuden ei pitäisi olla ainaisen vääntämisen takana!

Palvelun, jonka pitäisi auttaa minua, vie kaikki voimani!

Minut palkattiin kuntoutusohjaajaksi puolitoista vuotta sitten. Olin todella innostunut, sillä koin työni erityisen merkitykselliseksi ja olin juuri siihen sosionomina kouluttautunutkin.

Työni tekeminen muuttui kuitenkin pian lähes mahdottomaksi. Syy ei ollut minussa, työyhteisössäni tai asiakkaissani, vaan viittomakielen tulkkauspalvelussa. Olen syntymäkuuro ja tarvitsen tulkkausta ammattini harjoittamiseen kuulevien kanssa.

Kuntoutusohjaajan työ vaatii erikoissanaston hallintaa. Ammattisanastot eivät sisälly tulkin perusoppimäärään, mutta ne voi oppia työtä tehdessä. Kahden kuukauden aikana minulle välitettiin 38 eri tulkkia, pahimmillaan jopa 11 eri tulkkia viikossa! On aivan kohtuutonta vaatia, että opettaisin työni sanaston jokaiselle uudelle tulkille. Aina tähän ei ollut edes mahdollisuutta ja siksi osa tulkeista sai minut vaikuttamaan epäpätevältä. Tämä turhautti minua valtavasti ja olin harmissani myös asiakkaitteni puolesta.

Jatkuva uusien tulkkien perehdyttäminen, peruttujen tulkkaustilausten käsittely ja Kelalle tehtävät anomukset veivät minulta kaiken energian aina siihen pisteeseen asti, etten jaksanut enää edes tavata ystäviä vapaa-ajallani. Lopulta minun oli pakko luopua työstäni. Näin ei pitäisi käydä!

”Valitettavasti tilaukseesi ei löytynyt tulkkia.”

Tulkkauspalvelujärjestelyiden jatkuvat ongelmat heikentävät kuurojen edellytyksiä opiskella, harjoittaa ammattiaan tai harrastaa. Palvelun pitäisi mahdollistaa kuuron yhdenvertaisen osallistumisen yhteiskuntaan – silti yhä useampi kuuro kokee näiden ongelmien edessä voimattomuutta ja turhautumista. Tällainen vie helposti halun osallistua mihinkään tulkkausta vaativaan tilanteeseen.

Toimiva tulkkauspalvelu on mahdollisuus yhdenvertaisuuteen

Tässä kestämättömässä tilanteessa Kuurojen Liiton oikeuksienvalvonta nousee viittomakieltä käyttävien avuksi. Asiantuntijamme vievät epäkohdat tiedoksi päättäjille ja vaativat konkreettisia ratkaisuja ongelmien korjaamiseksi korostaen yhdenvertaisuuden ja asiakasnäkökulman merkitystä. Emme lannistu, vaan jatkamme työtä yhteisömme ja lahjoittajiemme tarpeellisella tuella.

Ei yhdenvertaisuutta ilman
toimivaa tulkkipalvelua.