Kesto: 15:06
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Tulkkauspalvelu kriisissä

Tulkkauspalvelualalla on tapahtunut viime aikoina niin paljon, että moni ehkä ihmettelee missä mennään nyt. Tässä uutisessa luomme katsauksen nykytilanteeseen ja kysymme myös Kuurojen Liiton toiminnanjohtajalta kommenttia tilanteeseen.

Kelan tarjoamassa vammaisten tulkkauspalvelussa on ongelmakohtia, jotka haittaavat tulkkauspalvelun asiakkaiden arkea. Nykyinen tulkkauspalvelun tilanne on sekava eikä tulkkauksen saaminen edes lääkärikäynnille ole turvattua. Järjestöt ovat saaneet runsaasti yhteydenottoja työelämätulkkauksesta ja siihen liittyvistä haasteista. Osa on uupunut toimimattomiin tulkkausjärjestelyihin jopa niin, että on irtisanoutunut työstään. Muutama viikko sitten Kela tiedotti äkillisesti uudesta linjauksestaan, jonka mukaan jokaiseen tulkkaukseen vaaditaan paikalle kolmas osapuoli. Kela on alkanut kieltäytyä järjestämästä aiemmin normaalisti toiminutta tulkkausta (esim. lapsen tv-ohjelmien katselu, webinaaritallenteen katselu, oppitunnilla näytetyt videot).

Mitä seuraavaksi?

Edellä mainitut kokonaisuudet ovat johtaneet siihen, että järjestöt ovat julkaisseet yhteisen vetoomuksen sosiaali- ja terveysministeriölle. Vetoomuksessa pyydetään, että vammaisten tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen arviointi käynnistetään pikaisesti. Lisäksi meneillään on paljon muutakin, muun muassa työelämätulkkauksesta Kuurojen Liitto on kerännyt juuri päättyneen kyselyn kautta työelämätulkkauksen käyttäjien kokemuksia. Kelan uuteen linjaukseen järjestöt tekivät maaliskuun lopulla julkaistun kannanoton perusteenaan, että Kelan yksipuolinen vaatimus kolmannen osapuolen osalta ei perustu lakiin ja siksi uusi linjaus tulee kumota välittömästi.

Tilanteeseen pyritään vaikuttamaan monin tavoin. Kuurojen Liiton oikeuksienvalvonnassa tulkkauspalvelu teettää jatkuvasti töitä. Samaan aikaan vammaisten tulkkauspalvelun käyttäjillä on meneillään StopKela 2.0 -liike. On myös olemassa tukiadressi valituksesta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tilanne elää jatkuvasti, mutta katso videoltamme nykytilanteen yhteenveto ja Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokisen ajatuksia tilanteesta. Video on tekstitetty suomeksi.