Satulaatikko on Viittomakielisen kirjaston ja Pikku Kakkosen seuraava yhteistuotanto.

Yle Areenassa runsaasti viittomakielistä sisältöä

Oletko huomannut, että Yle Areenassa on omat sivut viittomakielisille sisällöille?

Valtaosa Areenan materiaalista on uutis- ja ajankohtaistuotantoa kuten Yle Uutiset viittomakielellä ja A-studio viittomakielellä, mutta edelleen katsottavissa ovat myös suositut matkailurealityt Jarkko ja kuuro Amerikka sekä Tanja ja kuuro Eurooppa. Suomenruotsalaisella viittomakielellä Areenasta löytyy koronatiedotuksia ja Janne Kankkosen viittomia satuja. Tulossa on myös suomenruotsalaiselle viittomakielelle tulkattu Virala genier -nuorisosarja.

Lasten Areenasta pääsee katsomaan lastenohjelmia, sekä viittomakielisiä että viittomakielelle tulkattuja. Joukossa ovat lasten kestosuosikit Viitotaan Maisan ja Lauran kanssa sekä Frans ja eläinystävät, jotka on tuotettu Viittomakielisen kirjaston ja Pikku Kakkosen yhteistyönä. Viittomakielisen kirjaston tuottaja Riitta Vivolin-Karénin mukaan yhteistyö jatkuu uusien tuotantojen merkeissä. Areenan viittomakieliset lastenohjelmat löytyvät luonnollisesti myös Viittomakielisen kirjaston valikoimasta.

Lastenohjelmista tukea kielen ja identiteetin kehitykseen

Erityistä kiitosta viittomakielisiltä katsojilta ovat saaneet hauskat lastenohjelmat Bomppiduu sekä Jyrki ja Neponen, jotka ovat syntyperäisten viittomakielisten tulkkaamia.

Viittomakieltä käyttävien lasten kielen ja identiteetin kehitykselle omakieliset lastenohjelmat ja viittomakieliset roolimallit ovat tärkeitä. Pikku Kakkonen tekikin tässä asiassa hiljattain historiaa, sillä juontajien joukkoon liittyi viittomakielinen Juha-Miguel Peltomaa. Hyväntuulisen Juha-Miguelin juontamat Pikku Kakkoset löytyvät Lasten Areenan viittomakielisistä sisällöistä omasta linkistään.

Sivupalkin linkeistä pääset tutkimaan Areenan ohjelmistoa ja viihtymään sen parissa!