Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 31.8.2023: Edunvalvontaa ja ohjelmavinkkejä

Tämän viikon ajankohtaiskatsauksessa ovat pinnalla muun muassa totuus- ja sovintoprosessi, koulurauhan julistus sekä lähestyvät Verkkobileet. Lisäksi jaamme vinkkejä uusista ohjelmista sekä Kuurojen Videossa että Viittomakielisessä kirjastossa.

Kirjallinen kysymys viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin edistämisestä

Kansanedustaja Timo Harakka on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessista, joka puuttuu uudesta hallitusohjelmasta. Marinin hallitusohjelma sitoutui vuonna 2019 käynnistämään valtiollisen sovintoprosessin kuuroihin kohdistuneista oikeudenloukkauksista. Aluksi tehtiin Viitotut muistot -selvitys toimenpidesuosituksineen, ja lokakuussa 2022 valtioneuvosto asetti työryhmän viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin käynnistämiseksi. Nyt prosessi on kuitenkin pysähdyksissä ja sen jatko epäselvä. Orpon hallitusohjelmassa sitä ei mainita. Kansanedustaja Harakka kysyykin hallitukselta: Milloin hallitus käynnistää kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin, asettaa sille sihteeristön ja ohjausryhmän, millä tavoin hallitus aikoo pahoitella kuurojen ja viittomakielisten yhteisöille totuus- ja sovintoprosessin sivuuttamista hallitusohjelmasta ja hankkeen jättämistä epäselvään tilaan ja miten hallitus aikoo konkreettisesti vakuuttaa vähemmistöt siitä, että vaikka se on keväällä 2023 hylännyt jo käynnistetyt yhdenvertaisuushankkeet, se on syksyllä 2023 muuttanut asenteensa päinvastaiseksi? Kirjallinen kysymys on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Koulurauhan julistus

23.8. julistettiin koulurauha kaikkiin Suomen kouluihin! Koulurauha julistettiin jo 33. Kerran. Julistuksen viittomakielisen version viittoo Miguel Peltomaa. Pääset katsomaan sen Youtubesta oheisesta linkistä.

Uutta ohjelmaa Kuurojen Videolta

Kun valtion kuurojenkoulu aloitti toimintansa Turussa, kuurojen opetuksen isä Carl Oscar Malm muutti Turkuun. Millaista oli hänen elämänsä Turussa? Mitä kaikkea Malm ehti tehdä ennen kuolemaansa? Gavin ottaa selvää ja kertoo sinullekin. Katso Kuurojen Videon uusi ohjelma “Turku AP! Carl Oscar Malmin elämä ja kuolema Turussa”. Ohjelman pääsee katsomaan Kuurojen Videon kanavalla. Tarvitset ohjelman katsomiseen salasanan.

Seniorien kulttuuritapahtuma

Palataanpa vielä hetkeksi Tampereella viime kesäkuussa pidettyyn kuurojen seniorien kulttuuritapahtumaan. Oheisista linkeistä pääset katsomaan kuvia ja uutisvideota tapahtumasta. Tiesitkö, että tapahtumassa nähdyt esitykset tallennettiin Viittomakieliseen kirjastoon ja tallenteet tullaan julkaisemaan syksyn aikana kirjastossa? Kirjasto on nyt julkaissut kaksi esitystä ja lisää tulee syksyn aikana. Seuraa siis Viittomakielistä kirjastoa!

Muita Viittomakielisen kirjaston uutuuksia

Viittomakielinen kirjasto on julkaissut kaksi uutta ohjelmaa silmäsairauksista. Kaihi on hyvin yleinen silmäsairaus. Mitkä ovat sen oireet? Miten kaihia hoidetaan? Entä millainen sairaus on glaukooma, viherkaihi, silmänpainetauti. Tällä vakavalla taudilla on monta nimeä.
Ohjelmat kaihista ja glaukoomasta ovat katsottavissa Viittomakielisessä kirjastossa. Sinne pääset oheisista linkeistä.

Verkkobileet 2023

Kansainvälistä kuurojen viikkoa juhlistetaan vuoden parhailla bileillä, eli verkkobileillä! Juhlahetki on perjantaina 22.9. klo 18.00! Verkkobileet järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa, eli luvassa on upea All Stars -juhlalähetys. Kahteen tuntiin mahtuu paljon viihdettä, asiaa ja yllätyksiä! Ohjelmassa tänä vuonna mm. aiempien vuosien suosikkeja, mielenkiintoisia haastatteluja ja kilpailuja. Tervetuloa mukaan juhlimaan kanssamme. Kymmenvuotista taivalta on syytäkin juhlia, joten järjestä sinäkin oma bilekatsomo vaikka ystäväporukan, perheen tai kuurojenyhdistyksen kanssa! Suoraa lähetystä seurataan sekä Suomessa, että ympäri maailman. Bileiden kielinä ovat suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli sekä suomi ja ruotsi. Lisäksi pyrimme järjestämään kirjoitustulkkauksen erillisellä linkillä.