Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 28.9.2023: Uutta tietoa ja aineistoa viittomakielistä julkaistu

Ajankohtaiskatsauksessa esitellään muun muassa kaksi erityisen hienoa uutuutta; suomenruotsalaisen viittomakielen teemasivua ja Hirnien yli 100 vuotta vanhaa sanakirjatyötä ensimmäistä kertaa julkaistuna Suvi-sanakirjassa.

Suomenruotsalainen viittomakieli sai oman teemasivun

Teemasivu on osa Kuurojen Liiton verkkosivuja, ja sen tarkoituksena on tarjota sekä perustason tietoa että ajankohtaista tietoa suomenruotsalaisesta viittomakielestä. Tiesitkö esimerkiksi, että Finlandssvenska teckenspråkiga rf on ainoa täysin ruotsinkielinen kuurojen yhdistys? Lisäksi sivulle on koottu tietoa toimijoista, jotka työskentelevät suomenruotsalaisella viittomakielellä ja sen puolesta, projekteista, viittomakielisistä materiaaleista kyseisellä kielellä, selvityksistä sekä kielellisiä oikeuksia turvaavista laeista. Sivuston taustalla on Unescon julistus vuodelta 2013, jonka mukaan suomenruotsalainen viittomakieli todettiin uhanalaiseksi. Tämän seurauksena viimeisen kymmenen vuoden aikana on toteutettu useita erilaisia projekteja kielen elvyttämiseksi, ja samalla on syntynyt tarve kerätä tietoa suomenruotsalaisen viittomakielen tilanteesta nykypäivänä.

Yli 100 vuotta vanha viittoma-aarre nyt esillä Suvi-sanakirjassa

Suvi-sanakirjassa julkaistu ainutlaatuista uutta aineistoa kuurojen kansainvälisen viikon kunniaksi! Kyseessä on Hirnin perheen jo 1900 alussa aloittama sanakirjatyö, jota varten perhe ehti ottaa kaikkiaan noin 500 valokuvaa eri viittomista. Kyseisistä kuvista 344 on ollut jo aiemmin nähtävillä Suvi-sanakirjassa, mutta Hirnin perheen kuva-arkistoista on nyt löytynyt myös ennen julkaisematon 128 valokuvan kokonaisuus, joka oli selvästi jo viimeistelty julkaisua varten. Lisäksi sekalaisten valokuvien joukosta on löydetty kaikkiaan noin 70 uutta viittomaa, jotka tullaan julkaisemaan Suvissa myöhemmin syksyllä. Hirnin perheen tuottama sanakirja-aineisto on monella tapaa hyvin ainutlaatuinen. Se kuvaa kuurojen Suomessa käyttämää viittomakieltä ajalta, jolloin kieli ei ollut vielä jakautunut suomalaiseksi ja suomenruotsalaiseksi viittomakieleksi. Kuvien joukossa on paljon viittomia, joita käytetään vielä nykypäivänäkin joko sellaisenaan tai hieman muuntuneena.

Uusi Mikaela & Thomas -jakso katsottavissa Yle Areenassa

Jakson aiheena on kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi, jota kommentoimassa ovat Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen sekä psykologi Aleksi Syrjämäki. Syrjämäen mukaan prosessi tarvitsee tuekseen riittävän laajan psykososiaalisen tuen. Jokinen puolestaan muistuttaa, että kaikki kuurot eivät ole vielä välttämättä ymmärtäneet, mistä sovintoprosessissa on kyse tai eivät ole vielä halunneet kertoa kokemuksistaan. Syrjämäen puheosuudet on tulkattu viittomakielelle.

Ursa Verbum -Runoklubin antimia tarjolla Viittomakielisessä kirjastossa

Viittomakielinen Runoklubi järjestettiin viidennen kerran 26.8.2023 Helsingissä. Viittomakielisessä kirjastossa on nyt katsottavissa tapahtumasta tehty tallenne, joka johdattaa katsojansa viittomakielisen runouden ja Visual Vernacular -esitysten äärelle. Ei muuta kuin katsomaan!

Hui kauhistus! – lasten syyslomaleiri

Syysiltojen pimetessä ja Halloweenin lähestyessä hauskuus alkaa, kun Kuurojen kansanopisto järjestää jälleen Hui Kauhistus! – päiväleirin 6−13-vuotiaille lapsille. Leirillä on luvassa Halloween-teemaista ohjelmaa tarinoinnin, askartelun, leikkien sekä minielokuvan tekemisen muodossa. Leiri huipentuu luonnollisesti Halloween-juhliin! Leiri järjestetään maanantaista keskiviikkoon 16. −18.10.2023 kello 8.30-14.00. Osallistumishinta on 80 euroa per lapsi, ja lounaat sisältyvät hintaan. Ilmoittautuminen leirille päättyy 09.10.2023. Tervetuloa mukaan!