Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 21.11.2023: Vapaaehtoistoiminta ja tiedonsaanti pinnalla

Viikon ajankohtaiskatsauksessa käsitellään vapaaehtoistoiminnan ja tiedonsaannin lisäksi Kuurojen Videon uutuuksia ja tulevia tapahtumia.

Ehdota vuoden vapaaehtoista 2023

Ilman vapaaehtoisia ei ole toimintaa, tapahtumat eivät toteudu ja moni asia kuihtuu. Vapaaehtoisia tarvitaan aina, ja he ovat koko yhteisön aarre ja voimavara. Oletko huomannut jonkun tekevän vapaaehtoisena ja ilman rahallista korvausta tärkeää sekä merkityksellistä työtä, ja haluaisit kiittää ja huomioida häntä kanssamme? Lähetä siinä tapauksessa meille vapaamuotoinen sähköposti osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi ja perustele, miksi ehdottamasi henkilö ansaitsee olla Vuoden vapaaehtoinen! Otamme ehdotuksia vastaan 26.11. saakka.

Oletko kenties itsekin ollut mukana vapaaehtoistoiminnassa? Jos olet, lähetä meille lyhyt video ja kerro kokemuksestasi! Videot jaetaan Kuurojen Liiton sosiaalisessa mediassa hashtagilla #eläköönvapaaehtoisuus. Näytetään yhdessä, mitä vapaaehtoisuus on ja mitä se antaa!

Tallenne tiedonsaantiwebinaarista nyt katsottavissa

Kaikilla tulee olla mahdollisuus etsiä, vastaanottaa ja välittää tietoa yhdenvertaisesti. Tiedonsaantia käsitellään myös YK:n vammaisten oikeuksia koskevassa sopimuksessa. Miksi viittomakieliset kuitenkin edelleen kokevat, ettei asiat ole tältä osin kunnossa? Tätä kysymystä pohdittiin 9.11.2023 Kuurojen Liiton järjestämässä yhdenvertaista tiedonsaantia käsittelevässä Kaikilla on oikeus tietoon -webinaarissa, joka on nyt nähtävillä liiton Youtube-kanavalla. Webinaarin aiheina olivat Yleisradion palvelut viittomakielisille, tekstipuhelupalvelun (TPP) muutokset sekä 112-hätäpuhelut viittomakielellä. Yleltä webinaariin osallistui saavutettavuusvastaava Minna Pöntys, joka kertoi Ylen järjestämistä asiakastutkimuksista. Ylen viittomakielisiin ohjelmiin toivottiin enemmän monipuolisuutta ja viittomakielisten vahvempaa osallistumista ja näkyvyyttä tuotannoissa. Uudenlaisia viittomakielisiä sisältöjä, myös suomenruotsalaisella viittomakielellä, selvitellään ja pilotoidaan. Lisäksi Yle Areenan palveluja tullaan kehittämään, ja myös uudenlaiset tulkkausvaihtoehdot ovat selvityksen alla.
Vakka-Suomen Puhelimen liiketoimintajohtaja Jyri Pouttu avasi TPP:n nykytilaa. Rahoituksen riittämättömyydestä johtuen palveluaikoja on jouduttu supistamaan, ja käyttäjämäärät ovat laskeneet. Kuurojen Liitto on hakenut palvelulle jatkorahoitusta ensi vuodeksi, ja päätös siitä saadaan joulukuussa. Kustannukset ovat kuitenkin nousseet, mikä tulee aiheuttamaan lisähaasteita palveluaikoihin.
Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg kertoi sosiaali- ja terveysministeriön Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus -työryhmän raportin tavoitteista. Pyrkimyksenä on mm. turvata nykypalvelu siirtymäajaksi 2024-2025, seurata viestintäpalveluiden kehittymistä ja mahdollisia korvaavia ratkaisuja sekä toteuttaa etäkirjoitustulkkauspalvelun kokeilu Kelassa. Pääset tutustumaan tarkemmin työryhmän ehdotuksiin sekä vastaamaan TPP:n asiakaskyselyyn oheisen linkin kautta.

Jos haluat olla mukana vaikuttamassa palvelun tulevaisuuteen, osallistu TPP-etäasiakasraatiin ja kerro omista kokemuksistasi ja toiveistasi! Kuurojen Liitto järjestää kaksi asiakasraatia tiistaina 28.11.2023 Zoom-alustalla. Kumpaankin raatiin otetaan mukaan kahdeksan ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ensimmäinen raati järjestetään kello 17-18 ja toinen heti perään klo 18.15-19.15. Löydät ilmoittautumislomakkeen oheisen linkin takaa.

Kuurojen Videon uutuuksia

Turku on tärkeä kaupunki kuurojen historiassa: sinne perustettiin ensimmäinen valtion kuurojenkoulu ja ensimmäinen kuurojen yhdistys. Turussa ovat opiskelleet monet kuurojen yhteisön merkkihenkilöt. Lähde Gavinin mukaan tutustumaan kaupunkiin Kuurojen Videon uudessa Turku AP! -ohjelmassa!

Sykkiikö sydämesi kuitenkin enemmän Tampereelle? Siinä tapauksessa voit lähteä Gavinin sijasta Timon mukaan nojatuolimatkalle Manseen, jossa järjestettiin kesällä kuurojen seniorien kulttuuritapahtuma. Ohjelmassa on luvassa muun muassa Näsijärven risteilyä, iltakirkkoa, esityksiä sekä tietenkin vanhojen tuttujen tapaamista ja uusien tuttavuuksien tekemistä!

Tulevia tapahtumia

Taiteilijat Maarit Hedman ja Anu Haapanen keskustelevat taiteesta sekä pimeydestä ja valosta uudessa EMMA Talks -sarjan jaksossa 22.11.2023 kello 17.30–18.30. Miten näkönsä menettänyt ja näkevä taiteilija peilasivat tasavertaisina omaa työskentelyään toistensa kautta? Entä millä tavoin yhteistyö ruokki taiteilijuutta? Lisäksi keskustellaan siitä, miten vammaisten taiteilijoiden yhdenvertaisuus toteutuu suomalaisella kuvataiteen kentällä. Tilaisuudessa on kirjoitustulkkaus ja tulkkaus suomalaiselle viittomakielelle.

Mitä teet lauantaina 2.12? Jos et mitään, niin tule mukaan suomenruotsalaisen viittomakielen festivaaliin, jonka tarkoitus on levittää ja lisätä tietoisuutta suomenruotsalaisesta viittomakielestä! Tapahtuma järjestetään keskustakirjasto Oodissa kello 12:30-16.00, ja tarjolla on hauskaa ja opettavaista ohjelmaa kaikenikäisille. Voit tulla joko yksin tai kavereiden tai jopa koko perheen kanssa!