Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 14.12.2023: Monipuolinen uutiskatsaus

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan keräyshuijareista, viittomakielisestä hätäilmoituksesta, avustuksista, viittomakielisestä varhaiskasvatuksesta, Kuurojen lehden joulunumerosta ja Vimma-palkinnosta.

Keräyshuijareita liikkeellä

Kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla tapahtuu taas rahankeräystä, joissa kerääjät esittelevät itsensä kuuroiksi tai sanovat keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi. Myös asuntojen oville on tultu ja jopa tunkeuduttu sisään. Uutena ilmiönä on aggressiivisesti toimiva naisryhmä.
Kuurojen Liitto korostaa, että tämä rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa. Jos epäilet rahankeräyksen aitoutta, pyydä nähtäväksesi poliisiviranomaisen myöntämä keräyslupa. Jos lupaa ei ole näyttää, ilmoita tapahtuneesta paikalliselle poliisille.

Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu päättyy

Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen kokeilu hätäilmoituksen tekemisestä suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta päättyy vuoden 2023 lopussa. Syy kokeilun päättymiseen on se, että sen rahoitusta ei jatketa. Kokeilu aloitettiin kesällä 2021, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalainen viittomakieli ja 112- sovellus soveltuvat hätätilanteisiin ja viranomaistoimintaan. Kelan mukaan kokeilu antoi hyviä kokemuksia niin käytettävästä tekniikasta, toimeenpanosta kuin viranomaisyhteistyöstäkin.

STEAn avustusten jakoehdotus 2024

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on julkaissut avustusten jakoehdotuksen vuodelle 2024. Ehdotuksen mukaan Kuurojen Liiton saama avustuspotti olisi ensi vuonna yhteensä 2 669 500 €. Yleisavustus liiton toimintaan on 945 000 €, mikä on 55 000 € haettua pienempi. Kohdennetuissa avustuksissa ehdotetut avustussummat ovat pitkälti edellisvuoden mukaisia. Kustannusten nousua ei olla kaikissa kustannuspaikoissa huomioitu, mikä tuo haasteita talouden tasapainottamiseen. Liiton jäsenjärjestöille kohdistettaviin avustuksiin ehdotetaan haetun mukaista summaa 30 000 €. Avustus on tarkoitettu yhdistysten vertaistukitoiminnan tukemiseen. Tekstipuhelupalvelulle ollaan myöntämässä avustusta vuoden jatkoajaksi. Avustussumma on kuitenkin sama kuin vuonna 2023, eikä se näin ollen kata täysin ensi vuoden toiminnan kuluja.

Uusia tuulia Helsingin viittomakielisessä varhaiskasvatuksessa

Vuosien ajan viittomakielisten lasten varhaiskasvatus Helsingissä on toteutettu väliaikaisilla ratkaisuilla. Nyt tähän tulee muutos, kun kaupungin päätöksellä viittomakielinen varhaiskasvatus keskitetään Pitäjänmäellä sijaitsevaan päiväkoti Taneliin elokuusta 2024 lähtien. Päätöksellä on tarkoitus vahvistaa lasten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kielitaidon kehittymistä. Päiväkotiryhmistä tulee kaksikielisiä, eli niissä on sekä puhuvia että viittovia lapsia ja aikuisia. Ryhmiin pääsevät ensisijaisesti kuulovammaiset ja mahdollisuuksien mukaan muut kotikielenään viittomakieltä käyttävät eli kuurojen vanhempien kuulevat lapset (codat) ja kuurojen lasten sisarukset (sodat) sekä muut, joilla ei välttämättä ole kuulovammaa mutta jotka käyttävät viittomakieltä. Kaksikielisiin päiväkotiryhmiin avataan haku kaksi kertaa vuodessa.

Keskittämispäätöstä edelsi useiden vuosien vaikuttamistyö, johon osallistui useita eri tahoja lasten vanhemmista Kuurojen Liittoon ja Viittovista perheistä vammaisneuvostoon. Millainen merkitys tällä päätöksellä on? Mitkä asiat ovat nyt varmistuneet? Entä miten tämä tilanne on saavutettu? Näihin kysymyksiin vastaavat Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlund sekä Viittovien perheiden edustaja Liisa Syväsalmi haastatteluvideollamme, jonka pääset näkemään oheisesta linkistä.

Kuurojen lehden joulunumero on ilmestynyt

Vuoden 2023 viimeisessä numerossa kerrotaan muun muassa vammaispalvelulain siirtämisestä, kuuroista taiteen tekijöistä ja urheilijoiden kansainvälisestä arvokisamenestyksestä. Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa vuonna 1898 perustettu Tampereen Viittomakieliset ry, jolla on takanaan kunniakas 125 vuoden historia. Kaverijuttuja-palstalla Valteri-koulu Onervan oppilaat Joni Jaakkola ja Olivia Suokas kertovat ystävyydestään. Tapahtumasivuilla palataan Rovaniemellä järjestettyyn pohjoismaiseen kuurojen seniorien tapaamiseen. Myös perinteiset yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset löytyvät tänäkin vuonna joululehdestä. Nautinnollisia lukuhetkiä!

Vimma-palkinto kirjailija Salla Fagerströmille

Kynnys ry on myöntänyt vammaiskulttuuripalkinto Vimman kirjailija Salla Fagerströmille hänen teoksestaan ”Kymmenen kirveeniskua.” Palkintoon kuuluu Tukilinja-säätiön lahjoittama 5000 euron työskentelyapuraha, joka jaettiin nyt 15. kerran. Raadin mukaan Fagerström kirjoittaa lumoavasti ja elävästi yli sadan vuoden takaisista tapahtumista, joiden äärelle lukija pääsee kirjan myötä. Lämpimät onnittelut Sallalle palkinnosta!