Toukokuussa Valkeassa talossa järjestettiin Salla Fagerströmin Kymmenen kirveeniskua -kirjan esittelytilaisuus. Kuvassa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen, Salla Fagerström ja toimittaja-tuottaja Netta Keski-Levijoki.

Vimma-palkinto kirjailija Salla Fagerströmille

Kynnys ry on myöntänyt vammaiskulttuuripalkinto Vimman kirjailija Salla Fagerströmille hänen teoksestaan Kymmenen kirveeniskua (LIKE 2023). Palkintoon kuuluu Tukilinja-säätiön lahjoittama 5000 euron työskentelyapuraha, ja se jaettiin nyt 15. kerran.

Raati perusteli palkintoa seuraavasti: Salla Fagerström kirjoittaa lumoavasti ja elävästi yli sadan vuoden takaisista tapahtumista, joiden äärelle lukija pääsee kirjan myötä. Fagerströmin tosipohjaisessa true crime -teoksessa ratkotaan kuuron Ida Saarisen kohtaloa vuodelta 1914. Raadin mukaan teos yhdistelee dekkarimaista juonta ja kuurojen historiaa nykypäivään kiehtovan dialogimaisesti. Kirjailija on päähenkilönsä tavoin viittomakielinen kuuro ja kuurojen kohtaaman syrjinnän synkkä historia kerrotaan sivuilla kaunistelematta. Vammainen henkilö näytetään elämänmakuisessa tarinassa kokonaisena ihmisenä pimeine puolineen ja omine mysteereineen.

Palkinto luovutetaan Kansainvälistä vammaisten päivää juhlistavan DiDa – Disability Day Art & Action -festivaalitapahtuman yhteydessä perjantaina 1.12. Helsingin Keskustakirjasto Oodissa.

Lämpimät onnittelut Sallalle palkinnosta! 💐