Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 1.12.2023: Lasten asiat esillä

Lasten arki ja oikeudet ovat esillä Opetushallituksen päivittämässä esitteessä, Pitäjänmäen koulun iltapäiväkerho-uutisjutussa, WFD:n kuurojen lasten oikeuksien julistuksessa sekä Kuurojen Videon uudessa ohjelmassa.

Viittomakieliset lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -esitteestä päivitetty versio

Opetushallitus on julkaissut Viittomakieliset lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -esitteen päivitetyn version. Myös Kuurojen Liitto on ollut mukana esitteen päivitystyössä. Esitteen tarkoituksena on lisätä vanhempien tietoa siitä, mitä eri keinoja viittomakieltä käyttävän lapsen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen järjestämisessä on. Henkilöstölle oppaassa kerrotaan puolestaan, miten viittomakielisen lapsen kanssa toimitaan ja millaisia uudenlaisia työtapoja varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa saatetaan tarvita.
Esitteen sähköinen versio löytyy jo Opetushallituksen verkkosivulta oheisen linkin takaa. Painettu versio on luvassa lähiaikoina, ja myös ruotsinkielinen versio esitteestä on tulossa myöhemmin.

Markku Jokinen nimitettiin yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukuntaan

Valtioneuvosto on asettanut yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunnan toimikaudelle 6.11.2023–5.11.2026. Neuvottelukunnan jäseneksi on nimitetty Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen. Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunnan tehtävinä ovat yhdenvertaisuuden yleinen edistäminen, toimia vuoropuhelu- ja tietojenvaihtokanavana syrjinnän ehkäisemiseksi toimivien tahojen välillä sekä käsitellä yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä. Neuvottelukunta koostuu syrjinnän ehkäisemisen ja yhdenvertaisuuden edistämisen kannalta merkittävistä toimijoista. Neuvottelukunta on itsenäinen ja riippumaton toimielin.

Iloa viittoen Pitäjänmäen peruskoulun iltapäiväkerhossa

Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa. Tänä vuonna lapsen oikeuksien viikkoa vietettiin 20.–26.11.2023 teemalla Lapsella on oikeus hyvinvointiin.
Lapsen oikeuksien viikon kunniaksi vierailimme Helsingin Pitäjänmäen peruskoulun iltapäiväkerhossa, jossa käy koulupäivien päätteeksi 20 viittovaa lasta. Kävimme haastattelemassa lapsia, jotka kehuivat tykkäävänsä iltapäiväkerhosta ja sen monipuolisesta ohjelmistosta, johon kuuluu ulkoilua, piirtämistä, legoilla rakentelua ja vaikka mitä muuta. Iltapäiväkerho on paikka, jossa lapset saavat viittoa kavereiden kanssa. Kaikki kerhon ohjaajat ovat viittomakielentaitoisia. Pääset katsomaan haastatteluvideon oheisesta linkistä.

WFD:n kuurojen lasten oikeuksien julistus

Viime kesänä Etelä-Korean Jejussa järjestetyssä Kuurojen Maailmanliiton yleiskokouksessa hyväksyttiin uusi kuurojen lasten oikeuksien julistus. Julistus sisältää kymmenen artiklaa, jotka peräänkuuluttavat oikeuksia kaikille maailman kuuroille lapsille. Julistus on tarkoitettu työvälineeksi kuurojen lasten oikeuksien edistämisessä, ja sitä voi käyttää vaikuttamistyössä paikallisella, alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasoilla. Olemme kääntäneet artiklat sekä suomalaiselle että suomenruotsalaiselle viittomakielelle, ja ne ovat nyt nähtävissä Kuurojen Liiton verkkosivuilla ja Youtube-kanavalla.

Kuurojen Videon uusi ohjelma

Felix käy tutustumassa kolmeen äitiin ja tiedustelee, miten heistä tuli ystäviä Kuurojen Videon uuden Äitikolmikko-ohjelman ensimmäisessä osassa. Mikä äitejä yhdistää saman ikäisten lasten lisäksi? Ohjelman toinen osa on tulossa myöhemmin.

Seksuaalikasvatusta Viittomakielisessä kirjastossa

Viittomakielisen kirjaston kaksiosaisessa uutuussarjassa käsitellään seksuaalikasvatusta. Sarjan ensimmäisessä osassa tutustutaan aiheeseen yleisellä tasolla oppaan ja asiantuntijan johdolla. Toisessa osassa käsitellään murrosikää, jonka meistä jokainen joutuu käymään läpi, halusimme tai emme. Mitä meissä tapahtuu, kun murrosikä alkaa? Miten murrosikään pitäisi suhtautua? Katso, niin tiedät!