Tekstitys: Suomi

Uusia tuulia Helsingin viittomakielisessä varhaiskasvatuksessa

Vuosien ajan viittomakielisten lasten varhaiskasvatus Helsingissä on toteutettu väliaikaisilla ratkaisuilla. Nyt tähän tulee muutos, kun kaupungin päätöksellä viittomakielinen varhaiskasvatus keskitetään Pitäjänmäellä sijaitsevaan päiväkoti Taneliin elokuusta 2024 lähtien.

Asia päätettiin Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnassa marraskuussa 2023. Päätöksessä todetaan, että viittomakielisen varhaiskasvatuksen keskittämisellä päiväkoti Taneliin voidaan vahvistaa lasten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kielitaidon kehittymistä. Lapsilla on mahdollisuus käyttää viittomakieltä yhdessä muiden lasten kanssa ja saada tarvitsemansa tuki. Lisäksi viittomakielisellä varhaiskasvatuksella voidaan tukea perheen yhteistä kieltä.

Päiväkotiryhmistä tulee kaksikielisiä, niissä on sekä puhuvia että viittovia lapsia ja aikuisia.

Pitkän vaikuttamistyön tulos

Näihin kaksikielisiin päiväkotiryhmiin pääsevät ensisijaisesti kuulovammaiset ja mahdollisuuksien mukaan muut kotikielenään viittomakieltä käyttävät eli kuurojen vanhempien kuulevat lapset (codat) ja kuurojen lasten sisarukset (sodat) sekä muut, joilla ei välttämättä ole kuulovammaa mutta jotka käyttävät viittomakieltä. Päiväkoti Tanelin myötä perheillä on mahdollisuus vahvistaa lapsen identiteettiä ja tarjota lapselle kaksikielinen ympäristö. Tämä ratkaisu edesauttaa perheiden halutessa lasten siirtymisessä päiväkodin jälkeiseen perusopetukseen Pitäjänmäen koulun viittomakielisiin luokkiin. Ne perheet, jotka haluavat pitää lapsen lähipäiväkodissa saavat jatkossakin tehdä niin.

Toistaiseksi päiväkodin rajallisten tilojen takia päiväkotiin otetaan vain helsinkiläisiä lapsia. Helsingin kaupunki järjestää tarvittaessa kuljetukset päiväkotiin. Pääkaupunkiseudun viittovien lasten vanhempien vahva viesti on, että kuntarajat tulisi purkaa. Tilannetta tarkastellaan uudelleen, kun päiväkoti Tanelin uudet tilat valmistuvat.

Kaksikielisiin päiväkotiryhmiin avataan haku kaksi kertaa vuodessa.

Välitilinpäätös videolla

Keskittämispäätöstä edelsi useiden vuosien vaikuttamistyö, johon osallistui useita eri tahoja lasten vanhemmista Kuurojen Liittoon ja Viittovista perheistä vammaisneuvostoon. Vaikuttamistyö on vaatinut pitkäjänteisyyttä.

Millainen merkitys tällä päätöksellä on? Mitkä asiat ovat nyt varmistuneet? Miten tämä tilanne on saavutettu? Näitä asioita kysymme Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlundilta ja Viittovien perheiden edustajalta Liisa Syväsalmelta, katso oheinen haastatteluvideo. Video on tekstitetty suomeksi.