Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 8.2.2023: Nyt juhlitaan Viittomakielen päivää!

Tämän viikon katsauksessa tietoa Viittomakielen päivän tapahtumista ja Viitotaan yhdessä 2023 -kampanjasta. Lisäksi kerromme mm. TPP-palvelun jatkosta ja kevään Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertueesta. Ja oletko jo tutustunut uutuusohjelmiimme?

Nyt juhlitaan Viittomakielen päivää!

Kansallisten viittomakieltemme juhlapäivä lähestyy! Vaikka varsinaista Viittomakielen päivää juhlitaankin vasta sunnuntaina 12.2., alkavat juhlallisuudet jo saman viikon torstaina 9.2. Rivien välissä -tapahtumalla, joka järjestetään nyt jo kolmatta kertaa. Tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä klo 18–19.30.

Perjantaina superviikko jatkuu Viittomakielen päivän juhlawebinaarilla, joka järjestetään etätapahtumana 10.2. klo 12.00-15.00 Zoom-alustalla. Lauantaina on vuorossa Skidien viittomakielen päivä, joka järjestetään keskustakirjasto Oodissa 11.2. klo 12-15.

Juhlallisuudet eivät myöskään pääty Viittomakielen päivään, vaan maanantaina 13.2. on luvassa vielä uutisankkuri Thomas Sandholmin elämäkerran julkaisutilaisuus Valkeassa talossa klo 14.00-15.00. Nyt on siis korkea aika kaivaa kalenterinne esiin!

Tekstipuhelupalvelu sai jatkorahoituksen

STEA on myöntänyt tekstipuhelupalvelulle jatkoa vielä tämän vuoden ajaksi. Palvelu toimii vuoden 2023 ajan ma-pe klo 8-20. Tällä hetkellä rahoitus ei riitä siihen, että palvelua olisi mahdollista tarjota myös viikonloppuisin.

Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus on edelleen avoin, ja sosiaali- ja terveysministeriö on perustanut työryhmän selvittämään asiaa. Työryhmän tehtävänä on miettiä, millaiseksi tekstipuhelupalvelu jatkossa muuttuu, jotta kaikilla on yhdenvertainen mahdollisuus hoitaa myös puhelinasioitaan. Jatkosuunnitelmia on tarkoitus esitellä viimeistään toukokuun lopulla.

Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue jatkuu

Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue saa jatkoa keväällä 2023! Kiertueella keskustellaan eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta sekä oman hyvinvointialueen palveluista. Lisäksi hyvinvointialueiden edustajat ovat mahdollisesti paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta.

Kaikkiin tilaisuuksiin on mahdollista osallistua paikan päällä, ja voit ilmoittautua joko netissä täytettävän ilmoittautumislomakkeet tai Kuurojen Liiton aluetyöntekijän kautta. Kaikkiin tilaisuuksiin on järjestetty tulkkaus. Kiertueen paikkakunnat sekä aikataulut pääset näkemään oheisesta linkistä.

Viitotaan yhdessä 2023!

Kuurojen Liitto käynnisti Järjestöpäivillä Viitotaan yhdessä 2023 -kampanjan, ja johtajat Kaisa Alanne ja Helena Torboli heittivät yhdistyksille ja koko yhteisölle haasteen: miten voimme kaikki olla mukana tukemassa lapsen kasvua viittomakieliseksi. Torboli vinkkasi, että jäsenjärjestötukea voisi käyttää lasten tapahtumien ja toiminnan järjestämiseksi, ja jo myönnettyihin avustuksiin 2023 voi hakea käyttötarkoituksen muutosta tai hakea lisätukea.

Kampanjasivulta löytyvät materiaalit suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä suomeksi ja ruotsiksi, linkki ohessa.

Helsingin kaupunginvaltuuston kyselytunnit tulkataan viittomakielelle

Kaupunginvaltuuston kyselytunnit tulkataan tänä vuonna suomalaiselle viittomakielelle. Tulkkaamista pilotoitiin vuosina 2020–2022 kaksi kertaa, ja kokeilun perusteella Helsinki on päättänyt välittää tämän vuoden kaikki kyselytunnit myös viittomakielellä. Seuraavat viittomakieliset kyselytunnit järjestetään 1.3., 10.5., 16.8. ja 1.11.

Kursilla on sinulle asiaa!

Kuurojen Liitto saa aina välillä palautetta, jonka mukaan liiton toiminta tuntuu kaukaiselta. Aina ei ole myöskään selvää, mitä liitossa tehdään vai tehdäänkö mitään.

Uudessa Kursilla on asiaa -ohjelmasarjassa tutkiva journalisti Sami Kursi selvittää perinpohjaisesti, mitä Kuurojen Liiton kulisseissa todellisuudessa tapahtuu. Ohjelmasarjan ensimmäisessä osassa keskitytään siihen, mitä liitto tekee lapsiperheiden hyväksi ja toisessa selvitetään mihin kaikkeen liitto on vaikuttanut tai vaikuttaa. Vielä on tulossa yksi jakso lisää, joten pysy kanavalla!

Uusia EU-ohjelmia Viittomakielisessä kirjastossa

Viittomakielisessä kirjastossa on nähtävillä peräti kolme uutta EU-aiheista ohjelmaa. Nuoret ja vaikuttaminen EU:ssa -ohjelmassa käsitellään EU:n nuorisostrategiaa sekä sitä, miltä EU näyttää viittomakielisen nuoren näkökulmasta.

EU ja ihmisoikeudet -ohjelma keskittyy esteettömyysdirektiiviin, jonka eduskunta hyväksyi loppuvuodesta 2022. Direktiiviin sisältyi myös Hätäkeskuslaitosta koskevaan lakiin liittyvä muutos, josta Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg kertoo lisää.

EU ja turvallisuuspolitiikka -ohjelman aiheena on se, kuinka Suomi torjuu hybridiuhkia. Mitä hybridiuhka edes tarkoittaa? Veli-Pekka Palo käy ottamassa selvää asiasta Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksessa.