Ukrainan kuurot pakolaiset Suomessa

Oletko kuuro pakolainen Ukrainasta? Oletko jo saapunut Suomeen tai aiotko tulla tänne hakemaan turvapaikkaa? Tämä sivu on erityisesti sinua varten.

Kesto: 02:48
Ei tekstitystä

Kuurojen Liitto tarjoaa tukea kuuroille pakolaisille Ukrainasta. Tavoitteena on tehdä yhteistyötä Maahanmuuttoviraston kanssa, jotta kaikki kuurot pakolaiset voisivat sijoittua pääkaupunkiseudulle, jonne on keskittynyt viittomakielisiä palveluita ja kansainvälistä tulkkausta tarjoavia toimijoita. Viittomakielisten palvelujen saatavuus sekä suomalaisen viittomakielen opetus helpottavat pakolaisten uuteen maahan sopeutumista.

""

Page in English HERE / Сторінка українською мовою тут / Страница на русском: в ожидании

Tukea ja neuvoa Kuurojen Liitolta

Kuurojen Liiton asiantuntijat tarjoavat käytännön apua kuuroille pakolaisille Ukrainasta. He tekevät myös yhteistyötä Suomen viranomaisten kanssa, jotta kuurojen pakolaisten tarpeet ymmärrettäisiin paremmin. Mervi Nevalainen ja Heli Mikkola auttavat kuuroja pakolaisia hakemaan tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa. He myös neuvovat kuuroja pakolaisia viittomakielissä palveluissa. Aliisa Lehtonen koordinoi suomalaisia viittomakielisiä vapaaehtoisia sekä auttaa kuuroja pakolaisia majoitusasioissa.

Mervi Nevalainen

Aluetyöntekijä
Henkilön toimialue Uusimaa
Henkilö ottaa vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja
Puhelinnumero: +358 40 592 4769

Heli Mikkola

Aluetyöntekijä
Henkilön toimialue Kanta-Häme Pirkanmaa Uusimaa
Puhelinnumero: +358 400 476 127
Henkilön vastuualue Palveluohjaus Digituki

Aliisa Lehtonen

Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
Henkilö ei ota vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja
Puhelinnumero: +358 44 752 5261

Saapuminen Suomeen

Jos saavut Ukrainasta Suomeen Venäjän hyökkäyksen takia, voit oleskella maassa viisumivapaasti, hakea tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa.

Lisätietoja maahantulosta Maahanmuuttoviraston sivulla:

Maahanmuuttajakoulutus kuuroille

Kuurojen kansanopisto on kansainvälinen ja monikulttuurinen koulu kuuroille ja kuuleiville opiskelijoille kaikkialta maailmasta. Kansanopisto sijaitsee Valkeassa talossa, Helsingissä.

Toivotamme lämpimästi kouluumme myös ukrainalaiset kuurot. Maahanmuuttajaopintoihn sisältyy mm.

• suomalaista viittomakieltä
  • suomea toisena tai vieraana kielenä
  • tietotekniikkaa
  • yhteiskunta- ja työelämätaitoja