Kuvituskuva.
Koulutukset, Webinaarit

Viittomakielelle tulkattu webinaari: Varhaiskasvatusta viittomakielisille lapsille

Jokaisessa maassa on yksi tai useampi viittomakieli. Suomen kansalliset viittomakielet ovat suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli.

Viittomakieliset lapset voivat olla kuuroja, huonokuuloisia tai kuulevia. Osa heistä oppii viittomakielen ja visuaalisen elämäntavan jo kotona kuuroilta vanhemmiltaan. Suurin osa kuuroista syntyy kuitenkin kuuleville vanhemmille, jolloin ensikosketus viittomakieleen tulee perheen ulkopuolelta. Viittomakieltä tuotetaan käsien lisäksi ilmeillä ym. ja otetaan vastaan näön avulla, ja se eroaa puhutusta kielestä myös kieliopiltaan.

Miten viittomakielinen lapsi otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa? Mistä varhaiskasvatuksen henkilöstö voi saada lisätietoja pulmatilanteisiin?

Tilaisuuden tavoitteena on lisätä tietoa viittomakielestä ja viittomakielisistä. Pohditaan myös, miten saadaan luotua viittomakieltä työssään käyttävien henkilöiden verkosto.

Tallenne: Tilaisuutta ei tallenneta.

Tulkkaus: Tilaisuuksia on kaksi samansisältöisinä: 9.2.2021 sekä 17.2.2021. Näistä vain 9.2. tilaisuus tulkataan suomalaiselle viittomakielelle.

Ohjelmassa

• Viittomakieliset ja coda-lapset varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, Peruspalvelujen arvioinnin tulokset, Taru Terho, aluehallintovirasto
  • Varhainen vuorovaikutus ja kielenkehitys, tutkijatohtori Laura Kanto, Jyväskylän yliopisto
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön edustajan kokemuksia
  • Perheen näkökulma
  • Terveiset opetushallitukselta
  • Mistä varhaiskasvatuksen henkilöstö voi saada lisätietoja pulmatilanteisiin?

Vastuuhenkilöt

Opetustoimen ylitarkastaja Taru Terho, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, taru.terho@avi.fi

Ylitarkastaja Satu Kilpinen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, satu.kilpinen@avi.fi

Ilmoittautumisen yhteyshenkilö: koulutussihteeri sari.karonen@avi.fi, puh. 0295 018 058