Tue viittomakielisiä lastenleirejä

Oletko koskaan ollut ainoa äidinkielesi edustaja täysin vieraskielisessä ympäristössä?

Valitettavasti osa meistä joutuu tällaisiin tilanteisiin lähes joka päivä myös täällä Suomessa. Kuuro lapsi on usein koulunsa ainoa äidinkieleltään viittomakielinen oppilas. Tunneilla hän opiskelee viittomakielen tulkkauksen varassa, mutta välitunnit ja ruokailut hän joutuu selviämään yksin. Kuulon apuvälineet eivät puheensorinassa tuo riittävää apua: ”Kun ne puhuu keskenään, mä seison siinä yksin ulkopuolella, vaikka käytännössä seisonkin niiden kanssa.”, kertoo yksi haastattelemamme oppilas. Kuulevan henkilön on vaikea ymmärtää, kuinka raskasta tällainen todellisuus on.

On vaikea selittää sitä ilon ja vapauden tunnetta, kun saa olla samaa kieltä käyttävien joukossa!

Tästä syystä viittomakieliset leirit ovat kuuroille lapsille todella merkittäviä. Leirillä heidän ei tarvitse kokea ulkopuolisuutta eikä stressata arjessa tuttujen ymmärtämisvaikeuksien kanssa. Sen sijaan he saavat nauttia kommunikoinnin sujuvuudesta, ja tunteesta, jonka voi saada samaa kieltä käyttävien ja saman kokemuspohjan omaavien joukossa.

Uskomme, että jokaisen lapsen tulisi saada mahdollisuus ystäviin, leirikokemuksiin, ja ennen kaikkea olla oma itsensä!

Pitkä pandemia-aika on ollut erityisen rankkaa lapsille ja nuorille, ja pahentanut yksinäisyyttä. Tämä tekee Kuurojen Liiton nuorisotyön leiritoiminnasta nyt vieläkin merkityksellisempää. Leirit järjestetään turvallisesti, voimassa olevat rajoitukset huomioiden.

Jos näitä leirejä ei järjestettäisi, elämästäni puuttuisi monta hyvää ystävää, jotka auttavat jaksamaan arjessa.

– Riina 13v.

Ihanaa olla leirillä, jossa kaikki osaa viittoa! Ei tarvitse jännittää ymmärretäänkö mua, tai ymmärränkö itsekään.

– Samu 14v.

Ryhdy kuukausilahjoittajaksi!

Kuukausilahjoittajana olet tärkeä tuki työmme jatkuvuudelle.