Tue viittomakielelisen lastenkirjallisuuden tuotantoa

Lapset oppivat kirjallisuuden kautta ihmisistä, maailmasta ja sen ilmiöistä. He oppivat käyttämään kieltä, ilmaisemaan itseään ja saavat samalla valmiuksia kaikenlaisen uuden omaksumiseen. Itsensä, perheenjäsentensä ja elinympäristönsä tunnistaminen erilaisista tarinoista vahvistaa myös heidän identiteettiään.

Oman äidinkielen vahva lukutaito auttaa mm.
     •  ymmärtämään ja jäsentämään tietoa
     •  lisäämään luovaa ajattelukykyä
     •  ehkäisemään syrjäytymistä
     •  vahvistamaan empaattisuutta

Lastenkirjallisuutta myös viittomakielisille lapsille

Viittomakielisillä lapsilla on sama perustarve saada äidinkielensä kehitykseen tukea erilaisista kielellisistä lähteistä kuin kaikilla lapsilla. Samat lukutaidon hyödyt pätevät myös viittomakieleen. Eroavaisuutena on vain se, että viittomakielessä kirjallisuutena toimivat viitotut video-ohjelmat.

On siis hyvin tärkeää, että viittomakielisellä lapsella olisi saatavilla monipuolisesti erilaisia viitottuja ohjelmia, kuten satuja, loruja ja tietokirjallisuutta. Suomessa tällaista materiaalia on edelleen varsin heikosti saatavilla. Viittomakielisten videoiden tuotannon osaajia on hyvin vähän ja leijonanosan videoista tuottaakin Kuurojen Liitto sekä sen yhteydessä toimiva Viittomakielinen kirjasto.

Tarve viittomakieliselle ohjelmatuotannolle on erittäin suuri. Lahjoittamalla voit olla mukana vastaamassa tähän tarpeeseen ja tukea viittomakielisten lastenohjelmien tekoa Kuurojen Liitossa. Samalla puolustat viittomakielisten lasten oikeutta yhdenvertaisiin mahdollisuuksiin matkallaan koulumaailmaan, opintoihin, ja aina työelämään asti.

Kiitos tuestasi!

Auta ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi!

Kuukausilahjoittajana olet tärkeä tuki työmme jatkuvuudelle.

Viitotaan Maisan ja Lauran kanssa -ohjelmassa opitaan leikin lomassa hauskalla tavalla monista arvokkaita taitoja, kuten mitä tehdä silloin, kun kiukuttaa tai jännittää.

Silva Belghiti viittomassa viittomakielistä satua Pöllö etsii ystäviä ohjelmasarjassa Satulaatikko.