Tue viittomakielisten oikeutta kulttuuriin

Tiedätkö kuinka isosta osasta kulttuuriamme kuurot jäävät paitsi?

Tue viittomakielisten mahdollisuuksia yhdenvertaisiin kulttuurikokemuksiin ja oman kulttuurin edistämiseen.

LAHJOITA NYT

Minusta on hienoa, että Suomessa tehdään laadukkaita TV-ohjelmia. Suomalaiset ohjelmat – olivatpa ne saippuasarjoja, jännäreitä, draamoja tai tosi-tv:tä – tarjoavat näköalan suomalaiseen yhteiskuntaan ja meille merkityksellisiin asioihin. Toki joukossa on paljon ihan puhdasta hömppääkin, joka kuitenkin usein tarjoaa tervetullutta vaihtelua päivän synkkiin uutisiin.

Mutta oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, että Yle on ainoa, joka lisää tekstitykset vakiona myös suomenkielisiin ohjelmiinsa, kun taas muut ohjelmien tarjoajat jättävät suomenkieliset sisältönsä monesti kuuroille saavuttamattomiksi?

Katsoin hiljattain suomalaisesta suoratoistopalvelusta uutuussarjaa, jonka ajattelin kiinnostavan myös kuuroja vanhempiani. Olin tyrmistynyt huomatessani, että sarjan ruotsin-, viron- ja englanninkieliset osuudet oli tekstitetty, mutta suomeksi puhuttuja osuuksia ei. Vanhempani eivät sellaisenaan sarjaa pystyneet katsomaan. Ei tunnu reilulta.

On surullista, että Suomen kuurot ovat paremmin perehtyneet esimerkiksi amerikkalaiseen kuin suomalaiseen kulttuuriin, vaikka he ovatkin osa meidän yhteiskuntaamme.

Ville Anttila
kuurojen vanhempien kuuleva lapsi

Kulttuuri kuuluu kaikille!

On valitettava tosiasia, että todella iso osa suomalaisesta kulttuurituotannosta (kuten TV, radio, podcastit, elokuvat, teatteriesitykset) on tehty saavutettavaksi vain kuuleville. Yhdenvertaisuuden saralla on otettu pieniä edistysaskelia – esimerkkinä mm. valtioneuvoston tiedotustilaisuuksien suorat lähetykset, joissa on viittomakielen tulkkaus. Mutta tiedotustilaisuudet ja hätätilanneinfot ovat kuitenkin vain pieni osa kaikesta siitä, mistä kuurot jäävät paitsi.

Jos kuuleville suunnattua kulttuuria ei tehdä saavutettavaksi kuuroille, pitäisi vähintään huolehtia kuurojen mahdollisuudesta edistää omaa kulttuuriaan. Viittomakielisillä on rikas kulttuuriperinne, jolla on yhteisössä tärkeä vertaistuellinen, yhdistävä ja yhteen tuova voima.

Viittomakieli tuo kuurot yhteen

Kuurojen Liitto järjestää joka vuosi ison viittomakielisen kulttuuritapahtuman – vuorovuosittain kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät ja kuurojen seniorien kulttuuritapahtuman. Lisäksi viittomakielinen filmifestivaali järjestetään kahden vuoden välein. Tapahtumien ohella tuotamme viittomakielisiä ohjelmia Viittomakieliseen kirjastoon, joiden ohjelmat on tekstitysten avulla tehty saavutettaviksi myös niille, jotka eivät osaa viittomakieltä.

Mieti, kuinka paljon kulttuuria, tietoa ja viihdettä sinulle tarjotaan päivittäin, ja millä arkesi täyttyy. Eikö myös kuuroille pitäisi pystyä tarjoamaan paljon nykyistä enemmän? Auta meitä tekemään tämä mahdolliseksi.

Ei kulttuuria ilman kieltä.
Ei yhteisöä ilman kulttuuria.
Tarvitsemme tukeasi — lahjoita