Tekstitys: Ei tekstitystä

Terveisiä Pariisista WFD:n yleiskokouksesta

Kuurojen maailmanliiton WFD:in tiistaina alkanutta kongressia edelsi kaksipäiväinen yleiskokous. Helteiseen Pariisiin oli kokoontunut edustajia 87 eri maasta, Suomen edustajina olivat Kuurojen Liiton hallituksen puheenjohtaja Jaana Aaltonen ja hallituksen jäsen Nina Sivunen.

Yleiskokouksessa keskusteltiin muun muassa menneistä vuosista, tulevien vuosien toimintasuunnitelmasta, sääntömuutoksista ja maiden omista aloitteista. Yksi aloitteista koski kuurojen omaa lippua, josta on jo pitkään keskusteltu. Silti aloite ei mennyt läpi, eikä maailman kuuroilla ole käytettävissä virallista, yhtenäistä lippua.

Kokouksen kiinnostavimpia päätöksiä taisivat olla seuraavan maailmankongressin paikka ja uuden hallituksen valinnat. Seuraavan maailmankongressin järjestelyvuoron vuonna 2023 voitti ylivoimaisesti Etelä-Korea.

– Kokous meni todella hyvin. Se oli huolellisten etukäteisjärjestelyjen ja uuden sähköisen äänestyssysteemin ansiota, kehuu WFD:n hallituksen jäsen Kaisa Alanne.

Uusien jäsenmaitten Kosovon ja Palestiinan myötä WFD:llä on nyt 125 jäsenmaata. Kokoukseen osallistuneitten 87 maan myötä tehtiin uusi ennätys suurimmasta yleiskokouksesta.

WFD hallitus 2019-2023

– Uuden hallituksen valinnoissa huolestuttavaa oli se, että ehdokkaista suurin osa oli miehiä. Ehdokkaina oli vain kaksi naista, jotka molemmat saivat suurimmat äänimäärät ja pääsivät hallitukseen. Ehdokasasettelu riippuu täysin kansallisten kuurojen liittojen lähettämistä ehdokkaista, joten täytyy pohtia, mitä nykyinen tilanne kertoo sukupuolten välisestä tasa-arvosta kuurojen maailmassa, pohtii Kaisa Alanne.

Uuden hallituksen muodostavat puheenjohtaja Joseph Murray Yhdysvalloista/Norjasta, varapuheenjohtaja Kasper Bergmann Tanskasta, Hjordis Anna Haraldsdottir Islannista, Florjan Rojba Albaniasta, Victoria Manning Uusi-Seelannista, Bruno Druchen Etelä-Afrikasta, Steffan Helbing Saksasta, Withayoot Bunnag Thaimaasta, Juan Angel De Gouveia Fernandez Venezuelasta, Frank Folino Kanadasta, Stanislav Ivanov Venäjältä.

– Olen ollut hallituksessa kahdeksan vuotta ja vaikka nyt jäänkin pois, en jätä WFD:iä kokonaan. Teen edelleen vapaaehtoistyötä ja olen käytettävissä asiantuntija-apuna. WFD on antanut minulle paljon ja minä olen antanut sille paljon, summaa Kaisa Alanne, joka nimettiin Pariisissa WFD:in kunniajäseneksi.

WFD:n toimisto tulee pysymään Suomessa, vaikka WFD:n toiminnanjohtajan sijainen ja hallitus työskentelevätkin eri puolilla maailmaa.