Tekstitys: Ei tekstitystä

Pariisin WFD maailmankongressi on avattu

Kuurojen maailmanliiton WFD:n yleiskokouksen jälkeen on vuorossa 18. kerran järjestettävä maailmankongressi, joka kestää tiistaista lauantaihin. Tiistaina maailmankongressi alkoi avajaisilla upeassa valtavassa katsomossa.

Pariisiin kuurojen maailmankongressiin on kokoontunut yli 2000 osallistujaa yli 100 eri maasta.

Tämän kongressin teemana on Sign language rights for all, joka peräänkuuluttaa kaikkien maailman ihmisten oikeutta viittomakieleen. Pelkkä viittomakielten tunnustaminen ei riitä, vaan vaaditaan myös tekoja, jotta oikeus viittomakieliin toteutuisi. Viittomakielillä tulee olla sama asema kuin puhutuilla kielillä.

Katso videostamme avajaisten tunnelmia ja näe valtava katsomo täynnä viittovia käsiä.

Avajaisissa nähtiin mieluisa hetki; Kuurojen maailmanliiton WFD:n väistyvä puheenjohtaja Colin Allen sai kunnian vastaanottaa Liisa Kauppinen Human Rights Awardin. Palkinto myönnetään sellaiselle henkilölle, joka on omistautunut kuurojen oikeuksien ajamiseen ja edistänyt kuurojen asemaa maailmalla. Colin Allen kiitti saamastaan kunnianosoituksesta ja piti vaikuttavan puheen, jossa hän muisteli ensimmäistä maailmankongressiaan Japanissa vuonna 1991 ja sen jälkeen alkanutta 28-vuotista matkaansa, joka on johtanut hänet tähän pisteeseen.

Avajaisissa tuhatpäinen yleisö viittoi yhdessä ”Sign language rights for all”. Tästä on hyvä jatkaa voimaantuneena kohti maailmankongressin hulinoita.